onsdag den 5. august 2009

Anti-stress mad??

Bladet I Form har nogle spændende artikler om mad. Jeg har tidligere refereret en artikkel om anti-inflammatorisk mad og den anti-inflammatoriske kost-pyramide. Hvilket rammer essensen i MS-kosten, nemlig at spise på en måde der dæmper betændelsesreaktioner i kroppen frem for at stimulere dem. Anti-stress kostens budskab er at stimulere til et velfungerende nervesystem, blandt andet ved at tilføre kroppen de rigtge aminosyrer på de rigtige tidspunkter, samt at berolige nerverne ved at intage visse fødevarer. Virker det eller er det bare en semi-videnskabelig teori der ikke vil have den postulerede effekt i den komplekse virkelighed som vores krop er?
Det kan jo komme an på en prøve:
http://iform.dk/velvaere/stress/anti-stress-menuen
Og hvad står der på menuen: Masser af frugt og grønt, mælkeprodukter, fuldkorn og lidt fisk... Så helt usundt kan det ikke være.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Anita, jeg har lige opdaget din blogg. Spændende - det jeg har nået at læse igennem. Jeg er selvfølgelig nysgerrig for om du har holdt nogle af kostrådene i længere tid og oplevet at der er kommet en effekt som kan spores positivt i din sygdom. Altså om du har færre symptomer. Jeg har selv haft et attack - og har masser af symptomer på andet år. Og en kost ændring der kan gøre gøre livet normalt ville jo være fantastisk. Tror du ikke at det kræver lang tid på en kosttype for at kroppen kan ændre sig ?

Anita sagde ...

Kære Jette,
jeg har ikke selv oplevet at kosten har haft nogen indvirkning på mit helbred, undtagen jeg kan mærke jeg reagerer negativt på visse fødevarer såsom sukker, kaffe, alkohol og chocolade. Måske er det individuelt hvad man reagerer på, jeg er meget følsom overfor psykiske belastninger og stress, men for andre er det måske anderledes. Der er jo dokumentation der tyder på at efter to år med strikt kostregime sættes sygdommen i bero hos endel med MS.