fredag den 9. november 2012

MS kost og livsstil





















Jeg har lige fået et anmeldereksemplar af bogen MS kost og livsstil ind gennem døren. Bogen er udgivet af Scleroseforeningen og er skrevet af parret Lisbeth Juul Daugaard og Kasper Vestergaard Jensen. Kasper har sclerose og parret har gjort kosten til et verktøj for at holde sclerosen nede og et fælles projekt. Det er altid mega spændende med nye bøger, så jeg har straks kastet mig over den. Indledningsvis fortæller Lisbeth og Kasper lidt om deres egne erfaringer, men langt den største del af bogen er opskrifter: Deller, Dunser, fritter, Gryderetter, Supper, Ovnsretter, Pandemad, Salater, Sovs, Salsa, Marinader, Sødt Sundt og lækkert, Bagt og boller og Dejlige drikke er overskrifterne på de 10 opskriftskapitler. Retterene er hovedsaglig vegetariske men der er også enkelte retter med æg, kylling, rejer, rødspætte og tun. Ingen smør og fløde, men en del mælk der kan erstattes med for eksempel soyamælk hvis man ikke bryder sig om mælkeprodukter. Græsk yoghurt er en yndlingsingrediens der indgår i rigtig mange af opskrifterne - mon man kan bruge soya yoghurt naturel i stedet for? Det vil jeg forsøge, om det kan fungere.
Opskrifterne er nemme,  der bruges let tilgængelige ingredienser og der er billeder af alle retterne.
Jeg har ikke prøvet nogle af dem endnu men kender mange i forvejen såsom den dejlige broccolisatat med miracle whip, quinoasalat, omelet med grøntsager, linsesuppe m.fl, alle sammen retter som er både nemme og hurtige at lave. Moderne mad, lige som jeg kender den fra mit eget køkken, og dejlig befriet fra snak om vitaminer, antioksydanter og omega 3 og 6, og halvvidenskabelige sandheder.
En super brugbar bog til hverdagen, anvendelig uden de store spræl, som hverdagen er for de fleste af os;-)
Glæder mig til at have bogen i mit køkken og bruge den!
Bogen koster 249 kroner og kan købes i Scleroseforeningens webshop:
https://scleroseforeningen.dk/shop/kogebog-ms-kost-og-livsstil

Se Lisbeth og Kasper fortælle om bogen og processen her:
http://www.tv2fyn.dk/article/380874?autoplay=1&video_id=56645

3 kommentarer:

Nikoline sagde ...

Hej Anita
Hvis man gerne vil sende en bog til dig - kan man så få oplyst hvor den skal sendes hen? :-)
Min mail er nikoline@muusmann-forlag.dk
Hilsen Nikoline

Nikoline sagde ...

Hej Anita
Hvis man nu gerne vil sende en bog til dig med masser af lækre opskrifter, kan man så få en adresse den skal sendes til? :-)
Min mail er nikoline@muusmann-forlag.dk

Anita sagde ...

Hej Nicoline,
send mig en mail på anita@basicliving.dk så sender jeg dig en adresse ;-)