torsdag den 15. november 2012

10 tips til en kronisk vinter


















Nu er det ved at være vinter snart, det kan mærkes i min krop allerede. Jeg har begyndt at tage mine vinterstrategier frem, ligesom vintertøjet. På tide at begynde at tænke på varme lange striktrøjer, tage fleecedragten på, der blev indkøbt allerede i sommer.

I går aftes lavede jeg en liste over nogle af de vinterstrategier jeg har, måske er de brugbare for andre også? Hvis det altså er et problem med energien i vinterhalvåret. Det er IKKE en liste over hvilke "fornuftige" ting du skal gøre eller hvilken mentale indstilling du bør indtage, såsom at meditere m.m., men en hands on overlevelsesstrategi som går på at bruge mindst mulig energi og at pifte sig/mig/dig en smule op;-)

1. Jeg spiser simpelt, så bruger jeg ikke tid og kræfter på madlavning: Frugt og nødder, brød med ost, æg, hummus m.m.

2. Sover meget, så meget jeg kan og stå først op når jeg vågner af mig selv.

3.Hygge i soveværelset: dæmpet lys, bøger og lækkert sengetøj. Arbejder evt. fra sengen.

4. Masser af hjemmehygge, bruger ikke kræfterne på at føjte rundt. Køber nogle smukke blomster, levende lys og musik eller TV.

5. En kop kaffe morgen/formiddag er opkvikkende

6. Husker at passe træningen. Træner evt derhjemme hvis det er tungt at komme afsted til fitness/fys m.m.

7. Får lidt frisk luft og lys midt på dagen - tænder evt. energilyslampen

8. Prioriter at få en til at tage den ugentlige rengøring -det er vigtig og ja det koster penger, jeg er tæt på at sige at de penge er bedre givet ud end penge til mad!

9. Går kun i bad hver anden eller tredje dag - ingen grund til at bruge kræfter på at gå i bad hver dag.

10. Det findes masser af tøj som er egnet til at have på både dag og nat, for eksempel yogatøj. på den måde sparer jeg kræfter på af- og påklædning.

God vinter! Håber du kan bruge nogle af mine tips også!

Ingen kommentarer: