søndag den 2. marts 2008

MS -kost hvad er det egentlig for noget???

Den danske scleroseforening har valgt at udgive en vejledning om noget de kalder MS-kost og begrepet MS-kost har nu efterhånden komme til at betyde en bestemt kost, som er, eftersom jeg har opfattet det, en kost ganske tet på almindelig kost, med undtag af mengden af mettet fedt som skal holdes på 10-20 g per dag. Der er også restriktioner mhp sukker, alkohol og kaffe. Men ellers spiser man almindelig mad. Hvorfor man har valgt denne linie ved jeg egentlig ikke, måske skulde jeg spørge dem. Spørger man legene siger jo de at det ikke er belæg for at hævde at nogen speciel diet påvirker sygdommen i den ene eller den anden retning. Sidst jeg hørte en nevrolog sige noget om det, var det at man burde spise sundt og ikke for meget. Med sundt antager jeg det blev referert til de officielle kostanbefalinger i Danmark, 6 om dagen etc.

Selv om jeg eksperimenterer med kosten selv, og ja jeg har fået det bedre her på det sidste - hvorfor ved jeg egentlig ikke, jeg vil ikke påstå at det har nogen som helst sammenheng med det jeg spiser at gøre, måske har det, men jeg ved det ikke. Ja, selv om jeg gør det er jeg hele tiden beviddst på at det er et eksperiment. Og jeg har tænkt at blive ved med det eksperiment i lang tid endnu.

Men tilbage til mit spørgsmål: Hvorfor har scleroseforeningen så lagt sig på en type kost og sagt at det er MS-KOST. Er det ikke lidt tidlig, taget i betragtning at lægerne siger at det ved vi ikke nok om. Jeg synes selvfølgelig alle initiativer til at gøre noget i den retning er rigtig gode, det er rigtig mange gode aspekter enda. For eksempel retter jo de officielle kostanbefalinger sig mod at redusere forekomsten av de to store folkesygdomme kræft og hjerte-karsygdomme. De kostrestriktioner som Scleroseforeningen har lagt sig på er vel det eneste der har en viss form for videnskabelig dokumentation og det er vel derfor de er valgt. Men måske burde der være et større spørsmålstegn omkring hvad der egentlig er den bedste MS-kost? Der er rigtig mange bud på det rundt omkring. Noget har jeg omtalt her på bloggen, særlig best bet diet og i det sidste lidt om råkost. Og jeg selv bliver ved med at eksperimentere, vent og se... Og af de ting man selv kan påvirke, mon kosten er det vigtigste, eller er det andre ting man skulde fokusere mere på. Jeg synes det er godt at stille nogle åbne spørgsmål og måske skulde der i realiteten være lidt mere åben debat omkring dette ret interessante spørgsmål.

Ingen kommentarer: