torsdag den 27. marts 2008

Tarmskylning og ny madplan

Har bestilt tid til tarmskylning, af den slags der foregår med store mengder vand op i tarmen på såkaldte colonklinikker - det sker i morgen formiddag, og skal nok rapportere om resultatet, hvordan jeg føler mig efterfølgende og om det har nogen effekt på min kroniske forstoppelse.
Efter påsken i Norge med massevis af udskejelser i madvejen har jeg lavet en ny madplan, den ser omtrendt sådan ud:
300 g frugt
50 g nødder
100 g linser/bønner (tør vægt)
900 g grønsager
100-200 g fisk
10 g olie (koldpræsset)
Den observante læser vil se at der er ingen kornprodukter - det er noget nyt. Denne kosten vil boste mit fiberindtag, fra ca 30 til 60 g om dagen og gir et vesentlig højere indtag af vitaminer og mineraler end den kost jeg har haft indtil nu og giver 1400-1500 kcal per dag. Hvis jeg får meget lyst til korn vil jeg spise en portion i ny og ne. Hvorfor jeg har valgt denne sammensetning: det er lidt intuitivt, men representerer et slags sammenkog af mange forskellige kostretninger jeg har beskrevet og jeg kan ikke rationelt forklare hvordan jeg har kommet frem til det, men jeg har checked næringsindholdet vedhjælp af Cronometer, og det er meget højt, så det vigtige aspekt er på plads. Vil rapportere om hvordan det går. Efter tarmskylningen skal man i øvrigt spise mest frugt og kogte grønsager et par dager.

Ingen kommentarer: