torsdag den 13. december 2007

Blodprøver: vitamin D og IgG

I går fik jeg taget to blodprøver, den ene er er vitamin D-prøve; jeg er spendt på at se hvad mit vitamin D-nivå er her nu i det sene efterår, når jeg også tager et tilskud på 1400 IE om dagen, skulde det være OK, men det genstår at se. Den anden prøve er en IgG test, hvor man ser om der er en immunologisk reaktion på den mad man spiser i form af antistoffer (IgG) mod bestanddeler i maden (proteiner). Jeg har købt testen hos et firma i Sverige, og prøven bliver sendt til Tyskland og analyseret der, testen jeg foreløbig har taget er en screeningtest hvor der ikke bliver testet for de enkelte fødevarer men grupper, ligsom kornslag, kød og fisk,, grønsager, frugt, nøtter, basisfødevarer (æg,melk og gær), samt ost . Hvis der så er udslag for nogen af grupperne, kan man bestille hele testen, hvor der testes for 266 forskellige fødevarer. Se http://www.imupro.se/index2.html for mere detaljer om denne type test. Hvilken betydning disse antistoffene har er meget omdiskuteret fra at blive fortolket som en reaktion der indikerer at visse fødevarer er skadelige for den pågældende til at tolke det som en naturlig reaktion på den mad vi spiser uden at tillægge det nogen negativ helbredsmessig betydning.
Forventer at have resultaterne fra prøverne omkring juletider, så da vil jeg skrive mere om dette.
Se i øvrigt http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071102/IDEER/111020105 for nyere artikkel om vitamin D og blandt andet sclerose.

Ingen kommentarer: