søndag den 2. december 2007

Mad til fuglene...

Jeg bor i stueetagen i en villa og min have er afgrænset af en hæk. Nu er bladene næsten væk og jeg kan se alle de små fugle der bor inde i hækken.

Hovedsaglig gråspurve og mejse. De skal jo også ha mad og fedes lidt op her til vinter. Jeg har købt et rigtig fint lille fugle"hus", synes jeg selv, i glas fra Eva-trio, en fladklemt kugle med to åbninger i som fuglene kan sidde i og spise frø. Men det vil de ikke, ihvert fald ikke indtil videre, og det er nogle uger siden jeg købte det meget smarte fuglehus. Øv, men i dag har jeg så været ude med de små bolde med fedtstoffer man kan købe og hænge hvor som helst. Jeg hænger dem inde i hækken og så kan de små ganske trygt og beskyttet af den stikkende tjørnehæk få sin mad, og den kan de godt lige, for den bliver hurtig væk..

Madmoderen selv har ikke været så kritisk med sin egen mad den sidste tid, og det vil jeg fortælle mere om en anden dag...

1 kommentar:

molly sagde ...

hej
hvis det er de grønne fugle net
kan man smulrer dem fordi fuglene kan sidde fast. Hvis du selv vil lave maden kan du bruge denne opskrift


opskrift:

* 500 g fedtstof (smør,

margarine eller usaltet svine-,

okse- eller fårefedt)

* 100 g hampefrø eller

solsikkekerner
* 100 g rosiner
* 100 g findelte nødder
* 100 g havregryn

Smelt fedtstoffet, og tilsæt

'fyldet'. Hæld blandingen i forme

- fx plasticbægre eller halve

kokosnøddeskaller, hvori du har sat

et stykke ståltråd til ophæng.

Bind et søm fast i ståltråden, så den ikke glider ud.