tirsdag den 18. december 2007

Se fuglene de ved hvad de vil have..

Jeg fortalte for nogle dage siden at jeg havde fyldt mit fine nye fuglehus med en frøblanding og glædede mig til at se fuglene sidde der i mit designede glas fuglehus og spise den mad jeg gav dem. Nu er selvfølgelig sådan nogle fugle ret ligeglad med fuglehusets estetiske kvaliteter, men hvorfor vil de ikke spise den mad, det er jo fuglemad? Jeg fik luftet min frustration over dette for nogle dage siden, og fik svar fra nogen der forhåbentlig har mer forstand på det end mig. Frøblandingen spiser de kun hvis den ligger på bakken var den besked jeg fik, i fuglehuset skal du give dem solsikkefrø, og det har jeg nu så gjort og venter spent på resultatet.....

En ting jeg så kom til at tænke på er at dyr ser ikke ud til at have den uvane at henfalde til usund mad, de spiser det som er naturligt for dem at spise, ja nu er det jo selvfølgelig også det man finder i naturen jo ikke slik, men hvis jeg stillede en skål slik op i min have er jeg ret sikker på at den ikke vilde blive spist hverken af fugle eller andre dyr. Det virker som om den tendens til ikke at leve i pakt med naturen og vores egen natur er noget særligt menneskelig, som dyrene ikke deler med os. Mon det har noget med vores store bevissthedsoverskud at gøre?

Nå, men i stedet for at bevege mig ud i store filosofiske spørgsmål, hvordan gik det med solsikkefrøene? jeg venter spendt, i dag har der ikke været nogle fugle i haven...

Ingen kommentarer: