tirsdag den 13. januar 2009

Soya igen...

Jeg har skrevet lidt om soya her på bloggen, blandt andet to opskrifter på hjemmelavet soyayoghurt, og også om at soya indeholder østrogenlignende stoffer der kan stimulere vækst af svulster ved brystkræft og måske endog fremskynde udviklingen af brystkræft.
Disse funderinger er dog så vidt jeg ved ikke epidemiologisk funderet, det vil sige at man har ikke lavet undersøgelser hvor man har fundet at kvinder der spiser soya udvikler flære tilfælde af brystkræft end kvinder der ikke spiser soya. Alligevel er der mange der mener man skal være forsiktig med at indtage soya.
Selv er jeg dog en stor soyayoghurt entusiast, og spiser det dagligt.
Laver p.t. ikke soyayoghurt selv men køber den ferdige i Irma fra Alpro. Har plejd at spise den naturel, men nu har jeg blevet fulstændig vild med den med blåbær - den smager bare så godt - der er lidt sukker i, så den er lidt mindre sund end naturel på det punkt men smagen er himmelsk. Som før spiser jeg den med frugtstykker og malede hørfrø på toppen.
Se: http://www.naturli-foods.dk/default.asp?Action=Details&Item=126

Ingen kommentarer: