torsdag den 14. juni 2012

Kan det ukontrollable kontrolleres?





















Kan man kontrollere MS hvis man gør det helt rigtige? På en hjemmeside om alternativ terapi kunne man for noget tid siden læse om Tina der var blevet helbredt for sin sclerose, eller i hvert fald symptomfri. Forskellen på mig og andre der ikke har det så godt, hævder Tina, er at "jeg har taget ansvar for mig selv". Jeg synes det var enormt provokerende, lige den sætning. Vil det sige at dem der har en skrap sclerose IKKE har taget ansvar for sig selv". Det er noget af en beskyldning. Samtidig vil jeg sige ud fra mit kendskab både til mig selv som jeg kender aller bedst, og andre som jeg kender sådan rimelig godt sige at jeg kender ingen der tager helt ansvar for sig selv. Alle jeg kender, med eller uden sclerose har mange fejl og svagheder: De spiser for meget eller det forkerte, de drikker alkohol, de tænker ikke positive tanker hele tiden, de bruger ikke kroppen nok, prioriterer det forkerte - jeg kunne ligeså godt sagt jeg som de, for sådan en er jeg også.
Jeg kender en pige med sclerose som er lidt tettere på idealet om at leve "rigtigt"end så mange andre. Paradoksalt nok, er hun den der er aller hårdest ramt af sclerose. Lige det gør at for mig går regnestykket ikke op, de der er hårdt ramt af sclerose er ikke mere uansvarlige end andre. Måske er de bare lidt mere uheldige.
Jeg tror sclerosen har en programmering i hver enkelt af os, en færdig pakket scleroseprognose, som er mere eller mindre påvirkelig af hvad vi ellers foretager os, tænker, spiser etc.
Og ja selvfølgelig er vi ansvarlige for hvordan vi vælger at leve vores liv, men jeg vil i hvert fald bevidst prøve at lade være med at sætte andre MSere i båse der kobler deres livsstil og valg til deres grad af sygdomsaktivitet. Jeg nægter at gå i så små sko.
Ja, jeg har MS, men jeg er helt uskyldig, det er hverken synd, karma, for meget leverpostej eller sure tanker, det er bare uflaks!

Ingen kommentarer: