onsdag den 19. november 2008

Kernesund Mad

Jeg har ikke sat mig ind i hvad kernesund familie går ud på og heller ikke set tv-programmerne på TV2 men i dag lånte jeg bogen Kernesund Mad der er opfølgeren til kernesund familie på biblioteket og har kikket den igennem. Eftersom jeg kan forstå det består den kernesunde mad af en kost uden mælkeprodukter, gluten og sukker og tilsetningsstoffer. Mettet fedt er tilladt i form af kokosolie, rødt kød, bacon, evt smør, pølser hvis de ellers er e-nummer- mælk- og glutenfri. Så hvis man holder sig til MS-kost er der mange af opskriftene der ikke er egnet uden modifikation, men ellers ser det da meget sundt ud med masser af gode råvarer og grønt. Mælk er delvis erstattet med soyamelk og fløde, og det er der jo en omstridt anbefaling eftersom der hersker tvivl om hvorvidt soya er sundt når kroppen ikke er vandt til det fra barndommen. Kernesund mad har udgangspunkt i en diæt der kommer fra USA der bruges til behandling af autister, vidstnok med gode resultater, der var også hennes søns autisme der fik den ene af forfatterne til at starte på dietten. Der er masser af gode opskrifter at hente hvis man har lyst til at forsøge sig med mælk og glutenfri diæt. Thorbjørg Hafsteinsdottir som jeg har omtalt tidligere i forbindelse med hendes bog 10 år yngre på 10 uger er medforfatter til bogen.
Jeg stjæler lige en modifiseret opskrift på soyayoghurt fra bogen:
Soyamælk varmes til 37 grader og tilsettes 6 kapsler mælkesyrebakterier Multidophilus, rør forsiktig rundt og la stå ved romtemperatur i et døgn, opbevares derefter i køleskab.

Ingen kommentarer: