onsdag den 23. januar 2013

Kaloriustælleren















Ups der er vidst røget fem kilo på i løbet af vinteren, startede i det tidlige efterår og eksploderede lige over jul og nytår, faktisk var der lige omkring nytår 7 kg, men de to forsvandt lige af sig selv -nok bare forstoppelse efter den tunge julemad;-)
Når vægten siger +5 går alarmklokkerne i gang hos mig - hvis jeg venter til +10 kan jeg slet ikke overskue projektet.
Jeg bliver nødt til at tage en check på kalorieregnskabet for at se hvor det kniber, og det har jeg så gjort her de sidste par dage. En kvinde i min alder (+50) har i gennemsnit brug for ca 1600 kalorier om dagen, altså ca 20% mindre end en yngre kvinde, og det passer fint på mig. Nu er det sådan at min kaloriemeter er indstillet på 2000, og hvis jeg ikke tænker over det, er det hvad jeg får på en gennemsnitsdag. Det vil sige at jeg tager 1-2 kg på i måneden. Det er jo ikke langtidsholdbart, så jeg bliver nødt til at skære ned på den ene eller anden måde... Helst på begge måder, altså både indtag og "siddepårøventid".
Jeg har det fabelagtige cronometer programmeret på min computer - det regner ud hvor mange kalorier jeg har fået når jeg siger hvad jeg har spist. I dag er jeg lidt på den fordi jeg spiste et stort stykke pizza hos Holms bageri til frokost. Det var rigtig hyggeligt med sønnen (han kan tåle det). Ind i kaloriemeteret med pizzaen  - den gav 800 og jeg var ikke engang specielt mæt. Nå men ned i fitnesscenteret for at træne pilates i 40 minutter, det giver ca 130 kcal forbrændt. Hm det er da et kedelig regnestykke så. I går gik det lidt bedre, da trænte jeg kondi i 40 minutter/-400 kcal efter at have indtaget 450 kcal tortillachips som en lille aftennsnack. Det korte med det lange er at hvis jeg bliver med at indtage den slags mad, vil jeg ikke tabe mig selv om jeg træner hver dag!
Så her er planen: Ned på 1600 kcal per dag - dvs lige hvad jeg har brug for UDEN at tabe mig, og så træne 300 kcal væk hver dag! Dvs en times medium intensitet eller 30 minutter høj intensitet.
300 kcal i 100dage bliver 30000, dvs 4 kg på tre måneder...planen er klar nu er det lige det med at gennemføre.. Det er den hårde del;-) 1600 kcal om dagen er altså ikke sååå meget mad, men det er ikke en kur. At gå på kur (ca 1000 kcal om dagen) er meget usundt for os MSere og en sikker vej til forværring af MS-symptomer på grund af øget stress niveau i kroppen! Så derfor må vejen være at forsøge at holde de 1600 kaloriusser og forbrænde lidt ekstra og ja alt det fede vegetarmad som jeg elsker må altså holdes på et minimum, øv! Low fat vegan er målet, så er der ikke dårlig samvittighed om man ikke når fitnesscenteret HVER dag.

Ingen kommentarer: