onsdag den 10. september 2008

Nye vaner -kalorierestriktion

Som de faste læsere i hvert fald ved - er en ef de ting jeg eksperimenterer med for at bedre mit helbred kalorierestriktion, dvs et noget lavere kalorieindtag end det der er anbefalet, men alligevel nok til at man kan få alle næringsstoffer, båder makro - og micro- nutrienter i tilstrækkelig mængde. Det der vil ske naturligt hvis man ikke hele tiden monitorerer næringsindtaget er at man ganske naturligt gradvis øger madindtaget, da vi jo dessverre er programmeret til at spise når der er mad tilgængeligt. At holde kalorieindtaget på et nivå der er såpass lavt som 1400-1500 kalorier om dagen gør at man vil opleve lidt sult. Det er noget man skal lære sig at leve med og det bedste for kroppen er nok at skære gradvis ned.. Personligt er jeg bedre til cold turkey end langsom reduktion. Så nu har jeg her efter sommer været inde i en periode på nogle uger hvor jeg har været strikt med kalorieindtaget igen, og det har været rigtig hårdt, men nu virker det som om min krop har vennet sig til det. Jeg har mere energi, og kan begynde at mærke den lette gode følelse der kommer af let underernæring, kaloriemessigt men ikke næringsmessigt - jeg sørger for at spise nok protein, dvs i overkant af et gram per kg kropsvægt per dag, hvilket jo er lidt i overkant af hvad man behøver, men det er jo vigtigt at tabe mindst mulig muskelmasse, for man taber sig jo selvfølgelig lidt når man spiser mindre. Og masssevis af god sund mad. En kvinde i min alder vil heller ikke tabe for meget fedt - så kommer man jo i tidlig overgangsalder - min fedtprocent, dvs andel af kropsvægten der er fedt, er på trods af mine 175 cm og 57 kg oppe på ca 25, hvilket er rigeligt, har læst flere steder at en fedtprocent på ca 20 er optimalt, men antager det også er individuelt, afhængig af kropstype. Jeg vil i hvert fald blive meget mager med en så lav fedtprocent.

Ingen kommentarer: