mandag den 26. maj 2008

Gluten og kornprodukter

I forbindelse at jeg inden jul fik taget en blodprøve og målt IgG verdier, dvs en type antistoffer mod diverse fødevarer var der udslag mod alle glutenholdige fødevarer. Jeg har så i fire måneder holdt mig nesten helt væk fra byg, havre, rug og hvede, dog har jeg indimellem spist noget rugbrød. Der blev i den forbindelse fra firmaet der lavet målingerne anbefalet at der blev taget nogle blodprøver for at måle for antistoffer som eventuelt indikerer cøliaki. Jeg har nu fået taget disse blodprøver, IgA transgluteminaser, hos min læge og verdierne indikerer at Cøliaki er mindre sandsynligt, da der kun var en af prøverne der havde en verdi der ikke var 0, men meget lav. Så om jeg skal holde mig væk fra gluten eller ei er lidt uklart for mig - jeg har reageret mod hvede ved injektion i huden, samt har IgG antistoffer mod hvede særligt og lavere verdier mod de andre glutenholdige kornslag - tror min konklution bliver at jeg skal lade vær med at spise hvedemel, men at for eksempel rug og spelt er OK . I weekenden har jeg spist endel brød og grød, og det havde den konsekvens at min forstoppelse der har været meget slem efter jeg stoppet med kornprodukter for nogle uger siden har blevet meget bedre. Jeg har haft endel overvejelser vedrørende korn som jeg har erstattet med fødevarer med højere proteinindhold som linser, soya, kød/fisk. Forstoppelse og tendens til hudproblemer har fået mig til at overveje om dette måske ikke har været det rigtige træk og jeg vil genindføre kornprodukterne og skære ned på det andet - tror jeg, skal lige reflektere lidt mere omkring dette.

Ingen kommentarer: