fredag den 30. maj 2008

Spis mindre kød i solidaritet med en verden hvor mennesker sulter!

Der er en stigende beviddsthed omkring miljø, forbrugskulturen og den deraf følgende katastrofale forureningsproblematikk. Denne beviddsthed har efterhånden fået et solid inpass også i mainstream kulturen. Efterhånden kan man håbe på at det vil have en signifikant effekt på vores forbrugsmønster. Ryddet selv i min kælder i går og der var stuvet rigtig mange brugbare og endg ubrugte ting væk, som jeg så smed ud, eller rettere satte ud på gaden -vi har jo det fantastiske storeskrald system her i Danmark. Til min store glæde var både min gamle parasoll, som nemt kunde repareres af en der er lidt mere handy end mig, højtalere, musikanlæg, lamper og diverse andet hurtig væk, taget af nogen der kunde bruge mit gamle bras, som faktisk var fuldt brugbart.

Har tidligere skrevet om freganere, den amerikanske madaktivist subkultur der er en protest mod at der smides så meget mad ud der ikke fejler noget. Og vegetarisme og overforbrug af kød har jeg også blogget om. Dessverre er dette blevet et endnu mere aktuelt problem den sidste tid. Stigende madvarepriser over hele verden fører til at allerede fattige mennesker trues af underernæring og sult fordi de ikke har råd til at købe den meget dyrere mad. Har lige joinet en gruppe på facebook hvis formål er at redusere forbruget af kød og øge indtaget af planteføde for at øge tilgangen til mad for verdens fattige - i følge dette site bruges 33% aflandbrugsjorden til foderproduktion og denne andel er øgende som følge af velstandsudviklingen i store lande som Kina og Indien.
Se http://www.facebook.com/group.php?gid=15172652530
Endnu en god grund til at spise mindre kød, foruden de helbredsmessige.
Grotesk er det synes jeg at man overalt promoverer højproteindiætter, som man kun kan komme op på ved at spise endnu mere kød, for at tabe de kilo som vi har taget på på grund af overforbrug af mad, og dermed bruge endnu mere af verdens ressourcer på nok et egoistisk project!!

Ingen kommentarer: