lørdag den 17. maj 2008

Hvilke faktorer er det der virker ind på helbredet? Egentlig

Nu har jeg levet i 10 år med MS og har fået nogle erfaringer med hvad der gør tingene værre og hvad der evt. virker posistivt ind. På minussiden er der tre faktorer jeg er sikker på: Stress/store følelsesmessige belastninger og vinter, samt det at feste, dvs drikke og ryge meget. Jeg har lagt merke til at vanskelige ting der sker der går mig på, for eksempel mennesker der lige pludselig bliver på tvers og oppfører sig på en måde der skaber ravage i mit liv - det sker af og til - det kan for eksempel være en kæreste der viser sig ikke at være den kærlige dejlige mand man troede man kunde give sig hen til (længe siden..), børnenes far der er umulig eller ja, der er mange muligheder, når livet banker på døren med små og store katastrofer, dette er i hvert fald mine værste triggere, er det også for mange andre har jeg hørt, også stress i form af at være under press med hensyn til at skulde prestere meget mere end man måske kan magte, bare tanken om den kommende overanstrængelse, og også det at faktisk overanstrænge sig i længere tid. Og vinteren - ja når våren endelig kommer får jeg meget tit et attack der virker årtidsrelateret. Rygning og drukture -det sker ikke så tit mere, men det er også fordi at jeg kan ikke tåle det mere. Den gang jeg røg, kunde det at tage en cigaret ovenpå en meget stressende begivenhed direkte udløse et attack!


Men hvad så med maden? Det er jo mere subtilt og nesten umulig at vurdere - bortset fra at alle efterhånden er enige om at det at holde tilbage med kalorierne, kutte ned på kødet og spise meget frugt og grønt er generelt en god ide for helbredet. Lige det at man ikke kan mærke nogen forskel på sine MS-symptomer er vel det der gør det meget svært at holde fast i begrænsninger i udskejelserne i madvejen. At jeg har fået det bedre særlig i det sidste halve år, skyldes måske medst at jeg har begynt med Tysabri, men jeg ved det ikke. Her på det sidste har jeg haft endel stress i forbindelse med nogle udfordrende ting jeg har måttet tackle, jeg har også skejet lidt ud i weekenderne -sittet oppe og drukket rødvin og røget og ja, så får jeg at mærke at jeg er ikke fredet selv om jeg tager Tysabri - jeg skal altid passe på at sove nok - spise godt - hvile - undgå umulige mennesker - i det hele taget leve livet lidt på skånevilkår -ellers kan det nemt gå rigtig galt med MSen. Nogen gange skal jeg dessverre mindes lidt om det, særlig når jeg synes det går godt begynder jeg at tro jeg er blevet usårbar, men det er jeg ikke.

Ingen kommentarer: