lørdag den 10. maj 2008

Hvordan ser den ud min spiseplan?

Skrev i går hvad jeg spiste i løbet af dagen og lidt generelt.
Her kommer mere om det generelle:
-Max 20 g mettet fedt om dagen, helst ned mod 10 g.
Dette er i hovedsag hvad den såkaldte sclerosekost går ud på.
-Af kød spiser jeg kun kyllingefilet, evt kalkun. Vildt er også OK.
-Rødt kød en sjælden gang i særlige tilfælde.
-Fisk ca 2-3 gange per uge, hovedsaglig tun og laks men ald fisk er OK.
-Begrænser mængden sukker men er ikke avholdende - endnu
-Alkohol kun sjældent
-Spiser meget lidt af de fødevarer jeg reagerede på i IgG test:
Glutenholdige kornprodukter (også meget moderat med andre kornprodukter), Mælkeprodukter, mandler, chili, kikerter.
Moderation med produkter som jeg havde en meget svag reaktion på:
Æg, kålrabi.
Spiser bælgfrugter i form af soyayoghurt, tofu, splitlinser dagligt, bønner en gang i blandt (tungt fordøjelige)
Frugt 2-3 per dag
Grønsager 6-8 per dag.
Gode fedtstoffer: Hørfrø, nødder, kerner, olivenolie, lidt rapsolie.Dette giver en øget omega-3 versus omega-6 indtagelse i forhold til almindelig kost. Dette i modsætning til scleroseforeningens anbefalinger med solsikkeolie (omega-6)
Max 1500 kcal per dag
Sørger for at få mit vitamin og mineralbehov dækket daglig, med tilskud der hvor min kost indeholder for lidt. Særligt calcium, men også D-vitamin om vinteren, B-vitamin, særligt B12, selen og E-vitamin, C-vitamin for at balancere og Q10 for cellulær energi(?)

Ingen kommentarer: