mandag den 9. juni 2008

Det er så meget der er farligt...og Thorbjørg giver farlige råd

For lidt siden refererte jeg til en META analyse foretaget af Cochrane samarbejdet der man har kommet frem til at indtagelse af høje doser antioksyderende vitaminer er sundhedsskadeligt. (vit A, E C).

På Københavns universitets Biovidenskabelig fakultets hjemmeside, Food of life, får Thorbjørg Hafsteinsdottir det glatte lag fordi hun netop i sin bog 10 år yngre på 10 uger (som jeg anmeldte den 19 april her på bloggen), i tråd med hvad jeg forstår er almindelig indenfor den såkaldte ernæringsterapi, blandt andet anbefaler antioksydanttilskud i høie doser. Jeg syntes måske jeg tog munden for fuld når jeg omtalte ernæringsterapi som kvasividenskabelig -på hjemmesiden siger de "ufaglært" og professor Arne Astrup drager paraleller til en religiøs vækkelsesbevægelse og karakteriserer Thorbjørgs værk som spekulativt. Og vitamin anbefalingerne lidt dramatisk karakterisert som livsfarlige.



Hvad så med den hjemmeside de selv har bygget op - jeg finder den heller ikke så imponerende taget i betragtning at det skulde være Danmarks fremste fagmiljø indenfor ernæring at de ukritisk promoverer og deltager i store undersøgelser af højproteindiætter som slankekur og vedligeholdelæse af vægttab - selv om det sikkert er rigtig at det er nemmere at tabe sig på den måde er der altså en metode der er meget sundere, at spise mindre, og at indtage meget moderate mængder af animalske produkter - det er der altså meget prominente folk indenfor ernæring der mener, blandt andet ved Harvard School of Public Health, hvor kød, som det er nødvendigt at spise en hel del af på en højproteindiæt er kommet helt i toppen af pyramiden, altså det du skal spise mindst af hvis du ønsker at påvirke dit helbred i positiv retning.

For os der fører korstog mot det selvoptagede egoistiske livsstil uden øie for en bærekraftig udvikling på jorden er det altså særdeles egoistisk i en verden der lider under forurening blandt andet fra kødproduktion i landbruget og fødevareknaphed blandt andet på grund af stigende kødproduktion som giver en brøkdel af det udbytte dyrkning af plantebaseret næring gør. Jeg mener at man ikke kan fritstille sig fra sådanne betragtninger for at hjælpe nogle procent af verdens befolkning der allerede har fået alt for meget at spise, til at tabe sig lidt ved at forbruge en endnu større andel af jordens ressourcer - uanset havd de måtte synes på Københavns Universitet. Det har jeg også skrevet til dem per mail -idag!

Ingen kommentarer: