søndag den 24. august 2008

Ernæringssludder?

Har selvfølgelig fået en facebookprofil, og som jeg visstnok har blogget om tidligere kan man finde alle mulige slags grupper man kan være medlem af på facebook. En bruger der er relativt aktiv i medierne omkring ernæring er en mand ved navn Per Brændegaard, der er uddannet cand. scient. indenfor ernæring. En af hans kæpheste er hvad han i en af sine facebookgrupper kalder "kampen mod ernæringsvrøvl". Ernæringsvrøvl er, eftersom jeg forstår det kostholdsråd af nyere dato der ikke er videnskabelig baseret, for eksempel meget af det der kaldes ernæringsterapi (for eksempel Thorbjørgs bog som jeg har anmeldt her på bloggen), og diætter som for eksempel South Beach, spis efter din blodtype, detox, Atkins, zonediæt, Lene Hanssons diæt etc. Omtalte unge mand har så oprettet en facebook gruppe for bekæmpelsen af disse ideer som han mener delvis er farlige og fører til skader både fysisk og psykisk, og i bedste fald er vildledende. Jeg har selv læst endel bøger der omtaler nævnte diæter og af det jeg har læst må jeg gi herr Brændegaard ret i at det virker ikke særlig velfunderet.
Hele området er jo ret kompliseret og det er jo heller ikke videskapen der er fundamentet for hvad vi spiser, det er jo noget der har udviklet sig i løpet af tusinder af år baseret på hvad der har været tilgængeligt af spiselig vare fra naturens side og i de sidste 50-100 år kompliseret af den industrielle fremstilling af mad som man egentlig ikke helt aner konsekvenserne af.
Men heller videnskab fremfor kvasividenskab - meget såkaldt alternativ ernæringsteori henter jo argumenter fra videnskaben uden at være egentlig videnskabelig funderet. Blandt andet er det jo langt fra laboratorieeksperimenter til de egentlige svar på ernæringsmessige spørgsmål som man kun kan få fra store epidemiologiske studier.
Gad vide hvad herr Brændegaard vilde sige om kostaspekter som jeg interesserer mig for ligsom, MS-kost, CRON, Ayurveda, Best bet diet, vegetarkost?
Måske skulde jeg spørge ham?

Ingen kommentarer: