torsdag den 31. maj 2012

Dyrk din egen mad? Nej, få den heller leveret!

Årets første salat fra egen have




















Generelt synes jeg ikke det er en god ide for spassere og andre svækkede at hoppe med på bølgen med at dyrke sin egen mad i højbede i haven, i altankasser og hvor man ellers kan komme til det. For os svækkede som må spare på kræfterne er det mest fornuftige at købe mad i supermarkedet, endog få andre til at slæbe varerne hjem, eller få dem leveret og bruge kræfterne på at lave mad, hygge sig med familie og venner, give et bidrag til det samfund man lever i på den ene eller anden måde, og lade de stærke og arbejdsføre om fødevareproduktionen.

Der er dog et par undtagelser fra regelen: Hvis du er passioneret omkring havearbejde og elsker at dyrke, så, grave i jorden og se det vokse og spire skal du naturligvis gøre det. Og så en anden mere besynderlig undtagelse: Hvis du er meget svækket og ikke orker særlig meget, måske ikke bevæger dig udenfor hjemmet længere og det sociale er minimalt, så synes jeg det er værd at overveje at mærke den glæde som det er at se nogle salatplanter vokse op, tomatplanten bære frugter, så er dit sind sandsynligvis meget følsomt overfor den slags små glæder, og det kan være med til at gøre en stor forskel, også selv om det ikke er dig der passer planterne, men en hjælper.

Selv er jeg vidst lidt i begge kategorier, og har bare et par spiselige planter i haven lige nu, samt krydderurter. I dag manglede jeg lige noget grønt til mit æg, så jeg plukkede lige denne fine lille salat i haven!Det var en nydelse at plukke, vaske og spise den -selv om jo sådanne grønne blade i grunden smager ret ligegyldigt;-) Og nu ud efter lidt mynte til te!

Ingen kommentarer: