søndag den 6. maj 2012

Quinoasalat

sidste rest af gårsdagens quionoasalat
Quinoa er fantastisk spise! Det har en lidt nøddeagtig smag, og smager dejlig. Det er næringsrigt: Indeholder kvantitativt og kvalitativt mere protein end de andre kornslag, ingen gluten hvis det er noget man går op i, og er meget anvendelig. Nu er der kommet forskellige varianter i butikkerne: Foruden den hvide er der også en rød og en sort. De smager meget ligt synes jeg, men foretrækker den røde, af en eller anden grund. Som regel anvender jeg quinoa i salat, blandet med nogle grøntsager. I den aller enkleste version blander jeg kogt quinoa med nogle spirede linser, og avocadoterninger og spiser det med chilisauce eller misodressing (fra Sticks and Sushi).
I går lavede jeg en lidt mere komplet salat, men alligevel relativt simpel og hurtig at tilberede. den smagte fantastisk, kan bruges som tilbehør til kød og andet, men jeg spiser den uden andet til, som en vegansk ret, da jeg synes det er et komplet måltid i sig selv.

I cup (ca250 ml) ukogt quiona, koges ca 20 min med salt
4-500 g søde kartofler i tern, skrællet og kogt ca 15 min
1 rød peberfrugt i tern
1/2 glas sorte oliven, delt i 4
1 lille porre i meget tynde skiver/ringe, eller forårsløg
1 avocado i tern
rigelig frisk hakket koriander
små tomater skåret i halve eller kvarte
Dressing:
Olivenolie
saft af 1 lime
chili peber
sort peber
salt

Ingen kommentarer: