onsdag den 2. maj 2012

Basic morgenmad og frokost -dagens menu

spiret boghvede blåbær og banan
Jeg kan bedst lide at spise simpel mad - bl.a. fordi det er hurtig at tilberede og fordi det smager og føles godt. Jeg bruger råvarer af bedst mulig kvalitet, helst økologiske.
På billedet en af mine yndlings morgenmad, når den ikke står på gulerodsjuice og rugbrød eller knækkebrød med et stk frugt eller en halv avocado:
Spiret boghvede, (den fra Aurion er bedre end Urtekrams), en håndfuld blåbær, en halv banan, evt nogle nødder/mandler hvis man ikke er på skrump...nødder feder altså en del... og så lidt rismælk evt frisklavet mandelmælk hvis jeg er i hopla -ikke så tit jeg gider det.

Dagens frokost: Et stykke rugbrød og to æg med masser af frisk forårsløg.... Så kan det vidst ikke blive mere simpelt - basicliving! Grønsagerne må komme med aftensmaden, som er den fritgående kylling fra Pyreneerne som Netto er begyndt at sælge i samarbejde med Løgismose.

Spiret boghvede er nemt at fremstille - jeg laver dem i en margreteskål: Ligger først i blød i min 12 timer, og spires derefter i skålen, efter at vandet er helt fra og boghveden er grundig skyllet gennem en sigte-det gør man tre gange om dagen i to dage, og så er den færdig til at spises, kan opbevares nogle dage i køleskabet. J

4 kommentarer:

Ibbyheart.com sagde ...

Dejlige tips,så godt kyllingen iNetto, fedt hvis det bliver fast sortiment.
Må prøve at spire snart, at slå rødder? Tihi

Anita sagde ...

@Ib: Jeg elsker spirer - og det er super nemt at lave i hvert fald mung, azuki, puy-puy, beluga og de her boghvedespirer til morgen maden!
Ja og så kikærtespirer til rå hummus! De er en smule mere krævende man skal være lidt mere over dem.

Ibbyheart.com sagde ...

Kære Anita blogger mad guru
Hvor lang tid kan min hazelnutrismælk holde efter åbning? Kan ej finde svar, ved du det? Du har gjort mig afhængig, tá og skriv om rismels typer

Anita sagde ...

Hehe - tak! Jeg ELSKER også hazenutrismælken, den smager bare SÅ godt, ligesom slik! Normalt siger man jo nogle få dages holdbarhed efter åbning, men jeg har nu brugt den i op til to uger uden problemer, den harskner jo ikke ligesom KOmælken;-) Eneste problem med hazel er at den har lidt for mange kaloriusser!
Har du prøvet mandelmælk? Læg mandler i blød om aften, og kør denm i en højhastighedsblænder om morgen - med rigeligt med vand, præs gennem en meget fin sigte eller net og voila lækker mandelmælk, holder kun 3-4 dage på køl. Mandelmassen kan bruges i kager etc.