tirsdag den 29. maj 2012

NEM MAD ER NUMMER ETT!

En af mine favoritter, avocado


















Som MSer eller anden kroniker kan man komme til at gå nokså meget op i hvad man spiser, om det nu er godt for ens helbred eller ej. Selv har jeg efterhånden prøvet rigtig mange retninger hvad kost angår, men det er ikke noget der ser ud til at påvirke mit helbred i den ene eller anden retning, sådan lige umiddelbart. Dog foretrækker jeg for det meste vegetarmad af forskellige grunde. Det er nemmere at fordøje og gir ikke så megen træthed efter måltidet for eksempel. Og så har jeg altid været glad for grønsager, det er jo heldigt!

Noget af det vigtigste for mig har imidlertid efterhånden blevet at maden skal være nem at tilberede, så selve madlavningen ikke tager for mange kræfter. Jeg er ikke henfalden til ferdigrætter, hvilket ville løse problemet, men foretrækker naturlige ingredienser som frugt og grønsager, et æg i ny og næ etc.

Følgende principper bruger jeg dagligt i min nemme madlavning og det fungerer fint:
 -Jeg bruger få ingredienser i hver ret, nogle gange kun en bestanddel, for eksempel en portion nudler, en dampet grønsag med tamari/soya sauce, så kan det ikke blive nemmere, eller en skive rugbrød med avocado og salt og peber.
-Spiser kun en ret til hvert måltid
-Laver tit supper og salater, all-in-one mad
-Gerne rå mad, så er der ingen kogetid
-Store portioner og opvarmning er en mulighed, dog foretrækker jeg selv frisk tilberedt mad, heller en frisk kogt blomkål med en smule dressing til aftensmad end noget fra dagen før!
-Orker jeg slet ikke madlavning spiser jeg brød, frugt og grønsager som avocado, agurk og tomater (som jo også egentlig er frugt teknisk set.)

Efter at  have spist på den her måde i lang tid, har jeg fået en forkærlighed for den simple mad, men nyder det selvfølgelig også når jeg får serveret noget lækkert som kokken har brugt timer på at tilberede. Det er imidlertid ikke noget jeg længes efter længere, de store kraftige måltider som jeg før elskede, også noget med alderen måske. Efter 40 har kroppen ikke brug for så meget mad længere;-)

Alle mine blogindlæg på det sidste har egentlig handlet om nem mad - uden at jeg har tænkt så meget over det. Fremover vil jeg systematisk skrive om nem mad.




Ingen kommentarer: