torsdag den 1. november 2007

The best bet diet

Jeg har gennemgået mine indlæg her på bloggen fordi jeg vilde finde noget information om The best bet diet(BBD), og kan se at jeg slet ikke har skrevet noget indlæg om denne diæten som er blevet populær i Amerika og eftersom jeg forstår også har sine tilhængere i England. Jeg ved ikke om der er nogen der pratiserer BBD i Danmark, det vilde egentlig være interessant at vide noget om det synes jeg. The best bet diet er udviklet af Ashton Embry, efter at hans eldste søn blev diagnostiseret med MS: Der pågår i øieblikket finsiering af en studie for at dokumentere effekten af BBD.

Teorien der ligger til grund for at fjærne visse fødevaregrupper fra kosten er at disse indeholder proteiner der trigger en immunologisk reaktion der fører til MS-sygdomsaktivitet på linje med infektioner med vira og bakterier. Fødevarene der bør undgås er gluten (hvede, rug og byg), mælkeprodukter og bælgfrugter (linser, bønner, peanuts cashew og erter). I tillæg mener Ashton Embry man bør tage en blodprøve og ekskludere fødevarer der gir positiv IgG reaktion. (Dette er kontroversielle teorier)Sukker og mettet fedt selvfølgelig begrenset.

Jeg tumler lidt med tanken om at prøve denne diætten, men ved det bliver svært da jeg spiser meget linser og også er meget glad for kornprodukter, så vi må se. Nu har jeg lige haft en yoghurtperiode som jeg har afsluttet, det er nok den af de "forbudte" madvarene jeg bedst kan undvære. Lige de sidste par dage har jeg taget brød ud af min kost, spiser lige noget havre til morgenmad i øieblikket, kan evt erstattes med hirse, men problemet med hirse er at man bliver så hurtig sulten. Boghvede er også OK til morgenmad.
Største modstand er nok vedrørende bønner og linser som jeg ikke har særlig lyst til at erstatte med animalske produkter. Måske fisk 2 gange om ugen og kylling to gange vil være ok, men hvad med de andre dage, det må jeg lige tænke lidt over. Vedrørende IgG testen har jeg fundet et firma i Sverige gennem en vennninde der tester rigtig mange (ca 200 produkter) for 4000SEK. Der er også mange steder i København hvor man kan få det lavet. IgG testen for fødevareintoleranse er rimelig omstridt og der er mange højt kvalifiserede fagfolk der mener den ikke har nogen verdi som indikator på fødevareintoleranse.
Jeg vil skrive mer om BBD og mine "eksperimenter" i nærmeste fremtid.
Problemet nu er at jeg kan ikke mærke på min krop en eventuell kostpåvirkning. Efter at jeg begynte med Tysabri virker det som om min krop ikke kan bekæmpe en almindelig luftvejsinfektion, det gir i sig selv en meget kraftig negativ påvirkning af mit helbred at gå med infektioner i kroppen konstant.

Ingen kommentarer: