onsdag den 31. oktober 2007

Er der nok vitaminer og mineraler i maden?

Jeg har tidligere fortalt om CRONO-meter, der et et gratis program man kan dowloade for at få information om hvor mange kalorier maden man spiser indeholder, andelen af proteiner karbohydrater og fedtstoffer, inklusiv hvor meget mettet fedt, enumettet, flerumettet, inkl omega-3 og -6, samt vitaminer og mineralerne i maden. Jeg har brugt CRONOMETER i et par uger og kan foreløbig trække følgende konklutioner om min kost:
Jeg holder mig indenfor 1500 kcal om dagen som er hvad jeg kan spise hvis jeg vil holde vægten og gerne over længere tid tabe mig lidt. Min mad indeholder ikke for meget fedt, jeg holder mig fint indenfor de 15 g der er maks på sclerosekost. Selv om jeg spiser mange fuldkornprodukter og frugt og grønsager hver dag er det nogle vitaminer og mineraler jeg får for lidt af i forhold til USRDA, der er normen i CRONOMETER . Jeg får for lidt calcium og de dage hvor jeg ikke spiser mælkeprodukter feks en portion mager yoghurt, får jeg også for lidt selen og zink, samt jeg har en tendens til at få for meget natrium og for lidt kalium. Af vitaminerne får jeg tit for lidt vitamin E og B12. Vitamin D-indholdet er dessverre ikke angivet i de flæste fødevarer i databasen.

PÅ denne måden kan man skreddersy sine tilskud. Jeg tager allerede Calcium og D-vitamin, samt fiskeolie I tillegg vil jeg nu overveje selen, zink og E, samt B-12.

Jeg synes det er rigtig godt at få denne informationen om min kost og vil anbefale alle der har tid og lyst til at prøve CRONOMETER, det kræver lidt engelskkundskaber men er ellers rigtig nemt at bruge på de dage hvor man spiser al sin mad hjemme og kan veje den ved tilberedningen.

Ingen kommentarer: