mandag den 29. oktober 2007

Hvad er en friganer??

I mit første indlæg her på bloggen skrev jeg lidt om de moralske og resourcemessige dilemmaer vedrørende det at spise kød. I går kom jeg tilfeldigvis over et interessant og absolut konsekvent site om bl.a. dette tema. En bevægelse jeg aldrig har hørt om før, på engelsk kaldt freegan, en kombination af free og vegan, fri veganer. Hvad er en friganer så for noget? Fra deres eget site: "Freegans are people who employ alternative strategies for living based on limited participation in the conventional economy and minimal consumption of resources. Freegans embrace community, generosity, social concern, freedom, cooperation, and sharing in opposition to a society based on materialism, moral apathy, competition, conformity, and greed. "

Friganere arbejder mindst mulig, og køber mindst mulig da begge disse aktiviteter i følge dem er med til at støtte og opretholde en kultur baserert på udnyttelse, overforbrug og forsøpling. Selv at købe biodynamisk mad bidrager på mange måder til denne kultur: indhøstningen og dyrkning og transport og distribution af den økologiske mad bidrager også i denne retning. Som en af dem siger: jeg vil ikke købe biodynamisk mad der bidrager til ejerens profit som han så kan bruge til at købe bøffer. Ekstreme synspunkter? Tja, hvis man skal være helt "ren" hvad angår dyrevern og miljø har de jo nogen pointer. Så kan man jo sige at man kan ikke opretholde et samfund hvis alle skal leve på den måde og.....ja det er nok rigtig og friganerne har heller ikke så vidt jeg har forstået nogen egentlig ideoligisk model for hvordan samfundet skal se ud. En rimelig anarkistisk bevegelse.. En af de måder de skaffer sig mad på er ved noget der kaldes "dumpster diving". Det vil sige at tage mad fra de containere der er bag supermarkederne der daglig fyldes med masser af mad der er fuldt spiselig der har blevet fjernet fra hylderne af forskellige årsager. Jeg ved ikke om dumster diving er lovligt i Danmark, og det er nok en lidt energikrevende måde at skaffe sig mad på der ikke er såå egnet hvis man har MS, men sjovt er det i hvert fald. Tag et kik på denne kekke video nedenfor med to egentlig ganske borgelig udseende mennesker der kl 7 om morgenen dukker ned i en container og finder mad til dagens måltid som de så tager hjem i sit ganske nydelige køkken og tilbereder...

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Cool, godt skrevet. Jeg blev straks nysgerrig og googlede en dansk side frem: http://www.gratismad.com/