onsdag den 10. oktober 2007

CRON-O-METER

Jeg har i dag downloaded denne gratis software, der er udviklet af/for CRON-folkene som jeg har omtalt et par gange tidligere her på bloggen for at monitorere næringsindtaget i detalj. Man plotter ind de fødevarer man har spist, og mængden, det vil sige at man må veje sin mad. For hver fødevare og totalt for hele dagen kan man se hvor mange gram fedt, protein og kulhydrater man har fået samt mængden af vitaminer og mineraler, samt hvor mange procent man har fået af de ulige vitaminer og mineraler i forhold til USRDI (anbefalet dagsdosis i henhold til amerikanske anbefalinger), hvilket jo er ret interessant. Jeg har spist vegetarisk i dag, med lidt mælkeprodukter, 50 g ost og et lille glas letmelk. Jeg kan hurtigt se at jeg har fået min dagsdosis af de fleste vitaminer med undtag af D og E (nu har jeg begynt at tage tilskud af D hvilket jeg ikke har plottet ind) og ligeledes for mineralene, med lidt lavt calcium og kalium. For fedtstofferne kan jeg se jeg har fået 11,8 g mettet fedt, hvilket er ok, 13 g enumettet og 0,7 g omega-3 og 2,6 g omega -6. Og jeg har fået 1454 kcal.
Ser også at jeg var lav for de samme vitaminer og mineraler i går, så dette er måske en svaghed ved min kost, at den indeholder lidt for lidt kalcium, det var jeg også klar over og tager derfor tilskud. At min mad indeholder for lidt D-vitamin vidste jeg ikke. E-vitamin skulde jeg måske også overveje at få lidt ekstra af. Den gode nyhed er at jeg får nok af de flæste mineraler og vitaminer uden tilskud.

Så hvis man har lyst til ligsom mig at få at vide om ens kost er fulverdig m.h.p. makro- og mikronæringsstoffer er CRON-o-meter et rigtig godt verktøj der er nemt at bruge hvis man ved hvad fødevarene heder på engelsk og ikke spiser ferdigmad. CRON-o-meter kan downloades gratis på hjemmesiden http://spaz.ca/cronometer/

Ingen kommentarer: