lørdag den 27. oktober 2007

Ann Boroch -ny bog om ms og kost

Endnu en ny bog om MS og diæt, den anden amerikanske bog om dette tema her i efteråret. Jeg har så vidt nevnt bogen før, men nu har jeg købt den hos eLounge og har fået den læst. Ann Boroch starter med at kapitel der hun slår fast at candida er den egentlige årsag til MS og en af grundpillarene i hennes bog er behandling af candida med nystatin, noget jeg selv i øvrig har prøvet på et tidspunkt uden nogen effekt på mine MS-symptomer så jeg er som udgangspunkt skeptisk til denne kontroversielle teori. Ann Boroch skriver også meget om at arbejde med følelsesmessige og psykologiske og spirituelle aspekter og da taler vi ikke om at godta sygdommen og akseptere sin skæbne som kronisk syg, men om at give slip på gamle mønstre og omprogrammere sig til at tro at man har styrke og evne til at helbrede sig selv for MS. Provokerende? Måske mere opmuntrende end provokerende synes jeg, men er det rigtig? Der er nogle få casereports i bogen der ikke beskrives i særlig detalje og Ann Boroch siger egentlig ikke andet end at man ved at følge hennes oplæg vil blive kureret for MS. I tilleg til det psykoterapevtiske arbejde beskrives en række tiltag der vil bidrage til restitution såsom fjerning af amalgam, undgå giftstoffer i maden, hudplejeprodukter og rengøringsmidler, i det hele taget sørge for at minimere eksponeringen for toksiner, og ikke mindst at finde troen på at det kan lade sig gøre at genvinde sit helbred. Siden er der en konkret diæt der anbefales at følge hvor det vigtigste er at undgå sukker, alle mælkeprodukter, hvede og mettet fedt. Der er også endel opskrifter der ser simple og tiltalende ud og som jeg måske vil prøve nogle af.

Egentlig bibringer Ann Boroch ikke noget nyt i forhold til tidligere såkaldt alternativ litteratur, Birgitta Brunes gamle bog fra halvfemserne omhandler meget de samme ting, men den gang hade Brunes ikke så meget fokus på kosten, som jeg forstår hun også har fået i de senere år.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige om bogen. Mange af rådene er udmærkede omkring motion, kost og at rydde op invendig følelsesmessig og relationsmessig, redusere stress osv.

Er det et problem at der loves for meget? For det mener jeg at man gør i den her type bøger, det er selvfølgelig lidt svært at sige for man kan altid gøre mer og så hvis man gør alt det der bliver anbefalet 100% måske man så bliver helbredt som der bliver lovet? Jeg lader det stå åpent men vil dog sige at jeg kender mange der har gjort rigtig meget positivt for sit helbred også uden at blive helbredt eller endog bedre og vil sige at jeg indtil videre ikke er overbevist om at et puritansk levesæt vil gøre en rask.

Jeg har for eksempel selv fulgt anbefalingen om at skifte mine amalgamfylninger ud med plast og kan sige at for det første har det ikke påvirket min MS og for det andet har det ført til masse af tandproblemer som jeg ennu ikke er ferdig med at udbedre. I de tilfælder er ofte de alternative behandlere som Ann Boroch også må siges at tilhøre hurtige til at finde en årsag til at behandlingen ikke virker, og det er aldrig at behandlingen er ineffektiv i sig selv.

Ingen kommentarer: