tirsdag den 9. oktober 2007

at føre madlog...

Siden fredag har jeg ikke skrevet ned hvad jeg har spist og har faktisk savnet det eftersom jeg synes det er en god måde at holde øie med hvad jeg spiser. Det gir mig rigtig meget kontrol over fedt-protein-kulhydrat fordelingen samt at antal kalorier ikke kommer for højt. Nu jeg ikke har skrevet noget ned er badevægten selvfølgelig en god indikator og fedtet, ja det er jo noget med at undgå de fede fødevarer, men jeg har altså begynt at kunde lige den kontrol det gir mig at skrive ned hvad jeg spiser, jeg kan bedre styre det på den måde. Så enten abonnerer jeg på madlog.dk igen eller jeg prøver det amerikanske cronometer, der gir en mer fulstændig deklaration men måske ikke indeholder alle de fødevarer vi spiser her i Danmark eftersom det er amerikansk.

I dag har jeg postet et interview med en læge der siger at metabolic typing er et vigtig verktøj når man vil styre sin kost. Eftersom jeg har forstået det er der i henhold til det system tre forskellige typer der skal ha enten en kulhydratrig kost eller en kost der indeholder mere protein- og fedt, eller også en blanding af de to. så det er ennu et aspekt vedrørende kosten. Man kan lave en minitest på metabolic typing her: http://www.alun.dk/test.asp

jeg tager det med "en klype salt" - der står rigtig meget crap om ernæring på den hjemmeside hvilket ikke virker så tillidsvækkende.

Ingen kommentarer: