fredag den 26. oktober 2007

Efterårsferie i Grækenland

Så er ferien over . Det tog et par dage at vænde sig til kulden her hjemme. Fik også fornyet bekændtskab med den evindelige halsbetændelse og forkølelse der ligsom slap taget der nede i varmen. På flyet hjem var det ligsom næsen eksploderede og siden har der kommet en strid strøm af snot..Kan ikke rigtig forstå al denne elendighed og mistænker at selv om den ny medisin ikke er immunsuppresiv, at min halvanden måned med luftvejsinfektion har noget med medisinen at gøre, det er altså ikke normalt det der sker.
Jeg var jo lidt spendt på hvad vi skulde få at spise. Dietten på Kreta er jo viden kendt for at bidrage til beboernes lave sygelighed og lange levealder.
Spiste massser af græsk salat, med oliven, tomat, agurk, løg peberfrugt og feta med olivenolie. Omelett om morgenen og græsk yoghurt (næppe fedtfadtig) Aftensmaden blev indtaget på diverse restauranter i Chania og var med et par undtagelser skuffende. Meget af maden på restauranterne havde en meget dårlig kvalitet og ofte stod pris og kvalitet slet ikke i fornuftig relation, og var dessverre preget af grådighed og brug af billige råvarer og liden bevidsthed om kvalitet. Jeg vil påstå man kan spise bedre for de samme penge i København. Så der var spor af den gode sunde mad, som jeg mistænker altid har haft et højt fedtindhold, hvilket er ret interessant og også meget mettet fedt i form af fetaost og yoghurt. Jeg tror at Kreternes madkultur har endret sig meget siden de store studier af kost og helbred i 60´erne, ligsom her hjemme. Men det virket som den bevidsthed vi har fået i forhold til sundhed herhjemme ikke helt har slået til i hvert fald ikke i den kommercielle turistorienterede restaurationsbranche. Der blev for eksempel næsten altid serveret pommes frittes til kødet og brødet som altid serveres med aftensmaden var mange gange ikke af god kvalitet. Så også rigtig mange fede og halvfede unge mennesker, særlig var mange af pigerne lidt buttede.

Så jeg glædet mig faktisk lidt til at komme hjem til min egen hjemmelavede mad, og det er vel på en måde godt?

Ingen kommentarer: