tirsdag den 2. oktober 2007

Indre balanse - kan den nås gennem maden?

Jeg har fremdeles den luftvejsinfektion jeg fik for snart to uger siden. Jeg kan fremdeles mærke at den forbedrede næring jeg giver min krop har en god effekt, men jeg mærker det som bagved et slør, luftvejsinfektionen gør kroppen træt og sindet irritabelt, jeg ved at grunden til min irritasjon er dette og dermed kan jeg til en vis grad styre det ved at mærke at den sinnstilstand ikke ER mig, det er en god ting at øve sig på, i hvert fald hvis man som mig har en tendens til at identifiere sig med følelser og fornemmelser.. Jeg mærker også at en del af mig har lyst til at kaste sig over stærke stimuli, måske chilipølser, bananchokolade, cola eller vingummibamser, det vilde på en måde gøre at jeg mærkede noget der var rart, men jeg lar vær med at give efter, jeg er overbevist om at det er bedre at mærke den altid tilstedeværende lykke der er i en krop der ikke er forgiftet med junk end at for en stakket stund mærke den der kommer fra stimuliene og som har den pris at det tager tid at igen komme i kontakt med det andet. Jeg ville tidligere ikke ha kundet forstå den sandhed der er i det at man ved hjælp af overstimulering gennem f.eks. sukker og overspisning faktisk mister kontakten med en del af sig selv men nu ved jeg det ER sådan.

Så hvad jeg selv har erfaret så langt er at kosten bidrager til den subjektive fornemmelse af at være i balanse/ubalanse, hvilket jeg forestiller mig også bidrager til den fysiologiske balanse på et niva som vi som sådan ikke kan registrere. Men dette er ikke et absolut og jeg er på gyngende grund her, jeg har hort om for eksempel flere makrobiotikere der indlædningsvis og måske i flere år har FORNEMMET at denne livsstil bragte dem i meget fin balanse, men så senere har kroppen nærmest brudt sammen. Hvordan kan det være? Den subjektive fornemmelse er åbenbart ikke så fin at man kan mærke alle ubalanser i kroppen der langsomt kommer snigende. Roy Walford med sit CRON-project (se 29. og 30. sept) mente at hans system ikke hadde denne svaghet, måske fordi det ikke er et system der går ud på at udelukke visse typer fødevarer fulstændig?

Vil dog understrege at der er flere andre faktorer der er viktige for den balanse jeg taler om. Tror ikke man kan komme i balanse hvis ens relationer til andre mennesker er i uorden, eller i det hele taget hvis ens forestillinger om verden og sig selv er for forkvaklede.
Eller hvis MAN HAR HOLDT OP AT TRÆKKE VEJRET ordentlig.

En god ting for os der er "syge": jeg tror man kan godt være SYG og samtidig et hamonisk og på alle måder afbalanseret menneske, er endog i tvivl om at den teori der går ud på at mennesker med sygdomme har særlige ubalanser har noget for sig, vil dog sige at det er vigtigere at holde balansen i den situation. En alt for stor ubalanse kan være katastrofal for et svagt helbred.

Har fået bogen om MS og diæt som jeg omtalte for nogle dage siden, er i gang med at læse den og snart kommer en omtale her på bloggen.

Får besøg af en venninde fra Norge i dag og så bliver der ikke blogget før næste uge, vi får alt for travlt med at shoppe, hygge og ..spise.

Ingen kommentarer: