mandag den 18. februar 2008

En tur i fitnesscenteret

Søndag formiddag: Første tur i fitnesscenteret på egen hånd. Jeg havde brugt vinterferien blandt andet til at aflægge nogle besøg i fitnesscenteret og sammen med fysioterapeuten fik jeg fastlagt et program som det skulde gå nogle dage inden jeg fik taget mig sammen til at gå ned og gennemføre på egen hånd. Det er et lidt hårdt program eftersom jeg af hver øvelse i hvert fald for benene skal gøre 10RM, RM betyder repetition maksimum, dvs når jeg har lavet 10 gentagelser skal muskelen være så tret at jeg ikke kan lave flere. Det skal jeg så gøre tre gange for hver øvelse, eller tre set som de kalder det i fitness-verden. Jeg har gået meget til fitness før, så det er ikke ukendt land. Men det var hårdt - og det kunde visst også ses - jeg fik flere opmuntrende smil..

Jeg har ikke trænet på den måde i rigtig lang tid - synes jeg har haft brug for at hvile - men der kommer selvfølgelig altid et punkt hvor hvile går hen og bliver, lad os sige for meget hvile, og man skal ha noget lidt udfordrende aktivitet (yang) for at kunde skabe energi og styrke. Så det er mit project i nærmeste tid, at komme i gang med træningen og justere den efter hvordan min krop reagerer. Tænker at styrketræne to gange om ugen, 2 gange er minimum for genoptræningseffekt. Og som nevnt før jeg har søgt information og råd hos en forsker på Århus Universitet, der forsker i træning og sclerose. Århusianerne er åbenbart godt fremme i skoen hvad scleroseforskning angår. Så det vil jeg rapportere om fremover, hvordan det går med træningen.

Ingen kommentarer: