torsdag den 7. februar 2008

Her og nu -hvad spiser jeg egentlig

Her er en opsummering af hvor jeg er lige nu, rent madmessigt - det er på ingen måde enden på rejsen. Nu jeg for alvor har taget fadt på det project der hedder mad i et halvt år, finder jeg hele tiden viden, ny information, nye indfaldsvinkler og ting jeg har lyst til at kikke på og prøve. Men lige for nu har jeg nået et sted hvor jeg vil forsøge at være et stykke tid uden at endre meget på tingene. Min mad ser omtrent sådan ud:
Morgen: Frugt, glutenfri grød eller knækkebrød, nødder, honning, i dag makrel i tomat.
Frokost: Bønner, fisk, grønsager, olie
Aften: Som frokost, fisk kun en gang om dagen maks. og ikke alle dage
Snacks: frugt, tørrede frugter, chocolade(mørk),nødder, riskiks.
Jeg har skåret indtaget af mettet fedt ned til max15 g per dag, tit meget mindre, kalorierne til max 1500 per dag og all mælk, gluten og næsten alt kød er væk fra min kost. Fremdeles en smule sukker men ikke meget. Fødevarene jeg reagerede på i IGG testen ligsom mandler og kikærter er også taget ud. Monitorerer mit indtag ved hjælp af cronometer og tager tilskud af vitaminer og fiskeolie som beskrevet for nogle dage siden.
Eksperimenter som jeg overvejer men ikke vil gennemføre lige nu:
Et rent råkostmåltid per dag, og eventuelt gå over til ren veganerkost, dvs stoppe med fisk.
Så efter min "slatne" periode rundt juletid er jeg tilbage på sporet og min kost er forenlig med hvad der efterhånden er kendt som MS-kost som tillader 15-20g mettet fedt per dag og tet på Best Bet Diet, med en undtagelse - jeg spiser bønner og linser der ikke er tillatt i BBD hvor man spiser mere kød.

Ingen kommentarer: