mandag den 9. januar 2012

Detoxweekend

Afgiftningskure er noget sludder siger mange der tænker i traditionelle videnskabelige termer: Kroppen afgifter sig selv hele tiden via afgiftningsorganerne lever. lunger og nyrer. Det er selvfølgelig rigtig, ellers havde vi ikke vores gang her på jorden. Men er det det samme som at afgiftning ikke har nogen berettigelse? Og hvad menes der egentlig med afgiftning? De fleste ville vel mene at få fjernet giftstoffer der er lagret i kroppen via diverse kure og tiltag som for eksempel tarmskylning, faste etc., samt frigivelse af giftige miljøtoksiner som lagres i kropsfedtet, ved vægttab. Min erfaring er at afgiftning kan være en meget reel oplevelse.

(foto: min mandag detox frokost)

Den største afgiftning jeg har været igennem var mine tre uger på Hippocrates, Florida med raw food, wheatgrass og lavementer. Efter nogle dage var der ikke mere lugt af noget der kom ud fra kroppen, ethvert toiletbesøg var en mærkelig lugtfri oplevelse. Belægningen på tungen som man har særligt om morgenen var væk...Man følte sig virkelig ren.....og var det.
Det var en afgiftning i traditionel forstand, kroppen opfatter det at kun få rå grønsager som faste, udrænsning, vægttab.
Jeg vil dog sige at det gav ikke mere energi, som mange beskriver man får af den slags, tvært imod blev jeg i hvert fald meget træt og energiløs og det varede ved. Jeg tror det skyldes mangelen på protein i føden, måske også på fedtstoffer - der var meget lidt af begge dele i den rå planteføde.

Denne uge er afsat til forberedelse til en afgiftningweekend med gode venner, hvor vi vil gå tur, gå i sauna, spise vegansk, drikke grøn juice, meditere, lave vejrtrækningsøvelser -alt hvad man forbinder med en traditionel afgiftning. Det passer fint med ånden her i januar måned, hvor der er brug for at rense lidt ud, både fysisk og mentalt, så det er hvad vi gør i godt selskab i weekenden. Forberedelserne op til består for mit vedkommende af grøn juice om morgenen med grønne alger og påpasselighed og tilbageholdenhed med maden, samt langsomme yogastræk om aften for at mobilisere kroppen. Det er ikke voldsomt ambitiøst -men nu er jeg ved at lære af det med små skridt....som jeg har haft succes med når det gælder min motion, men det kan jeg fortælle om en anden gang...

2 kommentarer:

Janni M T sagde ...

Jeg kører lige nu en afgiftningskur efter "Breuss-saft-faste"-principper.
Du kan følge med her på
Afgiftning.blogspot.com - Hvis det stadig er aktuelt, så kan jeg i hvert fald her på 5. dagen anbefale den.

God søndag.
Janni

Anita sagde ...

Hej Janni, foretrækker at bruge frisklavet juice da denne har et meget højere indhold af næringsstoffer, det er nemt når man først har kommet i gang, en billig og brugbar juicer er Philipps model. Held og lykke med afgiftningen;-)