tirsdag den 24. januar 2012

Kaffe


Kaffe, der tidligere var regnet for usundt, og kaffedrikkeri en last er ved at komme ind i varmen ligesom rødvinen gjorde for nogle år siden. Det skyldes at når man har studeret helbredseffekterne af kaffe, har det vist sig at et moderat kaffeforbrug ser ud til at have overraskende positive helbredseffekter, muligvis på grund af det høje indhold af antioksydanter.
Se for eksempel: http://www.forskning.no/Artikler/2006/mai/1148455804.23.

Hjemme hos mig har man indtil nu kun fået pulverkaffe, og ved helt særlige anledninger stempelkaffe - en pose med kaffe kunne typisk holde et helt år. Hvis jeg ville have en latte, gik jeg på Emmerys og købte den. Men nu er der forandringer: I går købte jeg en Nespresso maskine, den mindste type Pixie, der fylder minimalt på køkkenbænken. Den kostede "kun" 1000 kroner, hvilket ikke er meget for en maskine der kan lave al slags kaffe. Mælken varmer jeg på komfuret, for jeg er jo en lattedrikker..eller snarere macchiatto (dvs endnu mere mælk). De små kapsler man kan se på billedet, koster til gengæld ca. tre kroner stykket og er dermed lidt dyre og ikke helt miljøvenlige, (au, au).
Til gengæld smager kaffen fantastisk godt vil jeg så sige - når man drikker så lidt kaffe som mig, har den kaffe jeg har her hjemme jo mistet sin aroma når den endelig når kaffekoppen, men det er ikke tilfælde her, i og med hver portion er indkapslet, så på den måde kan jeg måske forsvare løsningen. Og maskinen er fantastisk nem og hurtig at bruge - kan virkelig anbefales, men det ved jer der drikker kaffe dagligt sikkert alt om forlængst: Man tænder for maskinen, putter en kapsel i, sæter koppen under tuden, trykker på knappen og voila, i løbet af et minut er der helt frisk kaffe - fantastisk! Man kan også købe en separat mælke varmer/skummer til 575 kroner. Foreløbig har jeg det fint med en gryde/piskeris.

Ingen kommentarer: