fredag den 21. september 2007

At have det skidt og skulde spise sundt

Når man har det dårligt er det nemmeste at ligge i sængen og spise slik. Ingen kræfter til at lave mad. Sådan hade jeg det i går på grund af en halsbetendelse; ondt i halsen, smerter i leddene og kroppen ligså slatten som en tøjdukke. Så er det suppetid! Her er en enkel og velsmakende linsesuppe jeg laver meget tit. Det er vigtig at madlavningen ikke bliver endnu et project hvor man ikke strækker til. Denne suppen er både god og 100% sund og intet varmer så godt som suppe når virusen hærger i kroppen:

10 g olivenolie, jeg har en køkkenvægt som jeg setter kedelen på, så trykker jeg på 0 (det kaldes at tarere vægten) og så kan jeg nemt veje af 10 gram. Tilsætter krydderier: lidt gurkemeje, karry, spidskummen, ingefær, koriander alt eftersom, hvis man ikke kan lige den lidt indiske smag så brug hellere basilikum eller timian, men ta lidt ingefær og gurkemeje, de indeholder masser af betændelsesdæmpende stoffer. La krydderiene surre lidt i oljen på svag varme, det får dem til at åbne sig. Tilsett så lidt grønsager: en hakket gulerod, en løg og andet efter smag. Skyl ca 150 g røde linser, de fås i velassorterede kolonialforretninger som Irma, Superbedst etc. Lad linserne surre lidt i oljen og tilsæt vand, ca en halv til trekvart liter og en dåse hakkede tomater (Irmas økologiske er gode), og lad suppen småkoge ca 20 minutter. Og salt og pepper selvfølgelig, evt lidt god grønsagsbulion, af de ferdiglavede er Oscars god, den indeholder ikke kunstige tilsætningsstoffer og meget lidt salt. Der er rigeligt både til frokost og middag til en person, så er der ikke mere madlavning den dag. Familien må klare sig selv, vigtigt at hvile når man er sløj.

I går aftes skulde vi så til fødselsdag igen (hvad med hvilen?), 3.gang på en uge og det sociale spiseri er en udfordring. Jeg har lagt mig på en linje der hedder moderate udskejelser, ligsom jeg skrev om i går. Tog resten af lagkagen fra fødselsdagen i går med og så de andre spise den, jeg havde jo smagt den i går.. Havde en pose te med, en af mine yndlings. Kaffe er jo også ud, hvilket ikke er noget problem eftersom jeg ikke er den store kaffedrikker. Havde bestemt mig for en lidt hårdere linie eftersom udskejelserne denne uge har været lidt for mange, så ingen kager. Hvordan det gik?
Der blev serveret tortilla wraps, smagte rigtig godt men ikke super ernæringsmessigt. En wrap giver 150 kcal, består hovedsaklig af tomme kalorier og indeholder en del tilsetningsstoffer. Hakkekød: jeg spiste ca 150g, det giver ca 16 g fedt, hvoraf halvparten mettet, og laves som regel af det dårligste kvalitet kød. På pludssiden, masser af grønsager og tog masser af tacosauce på og droppet creme fraiche dressingen. Spiste ingen kager, drak min te. Man kan godt la vær med at spise kage, det var ingen der bemærket noget, så jeg kom ikke til at ødelægge stemningen ved at ikke spise kage og følte mig heller ikke udenfor på nogen måde. Man skal selvfælgelig la vær med at kommentere omkring kager og sundhed og MS-kost i den situation, bare et høflig nej tak og hvis der er spørgsmål kan man jo sige man blev så frygtelig mæt af hovedretten, i stedet for at poengtere at man ikke spiser kager mer.

Ingen kommentarer: