tirsdag den 18. september 2007

Madlog.dk

Tirsdag 18 September
Lige i øieblikket kontrollerer jeg mit kalorieindtag for første gang i mit liv, det gør jeg ved hjælp af noget der hedder mad-log.dk, deraf navnet madblog. Det er ret smart på flere måder, man vejer alt man spiser og taster det ind og så regner systemet ud hvor mange kalorier man har fået samt hvor mange gram fedt, protein og karbohydrater man har fået i løbet af dagen totalt og i hver enkelt fødevare. På den måde kan jeg monitorere mit fedtindtag der helst ikke må komme for højt, ikke mer end 15-20 gram mettet fedt om dagen for at holde betændelsesreaktionerne i kroppen nede. Systemet beregner så kun den totale fedtmængde, hvor meget der er mettet fedt må jeg så selv anslå ud fra hvad jeg har spist. Olie er jo nesten kun umettet fedt, mælkeprodukter indeholder mest mettet fedt ligeså det meste kød. Proteinet holder jeg også øie med, det skal være minimum 0,6-0,8 g per kg kropsvægt. Prøver at ikke komme meget over 1 g per kg kropsvægt da for meget protein i følge nogen i hvert fald belaster kroppen på mange planer. Tillader mig at spise ca 1500 kcal om dagen hvilket på sigt skulde redusere min vægt noget, ganske langsomt. Jeg har taget langsomt på, det ene kilo efter det andet de sidste år, og nu vil jeg i hvert fald ha at det stopper og gerne kommer ned på min tidligere matchvægt, dvs ca minus 6 kg. Forsøger at holde fokus på processen da sund kost og ikke for mange "dårlige" kalorier må være det vigtigste. For tiden er min kost mest vegetarisk, med lidt fisk og kylling. Lager det meste selv fra gode råvarer ligsom grønsager fra årstiderne, brune ris, fuldkornspasta, økologiske bønner og linser etc.

I weekenden gik det helt galt. Det var ikke det at jeg mistet kontrollen. Hade faktisk bestemt mig for at give slip på at styre min mad i to dage. Var i Norge til min brors 50 års fødselsdag og hade bestemt mig for at spise lige det jeg hade lyst til. Det blev meget fedt, kager og alt det lækre jeg kænder helt tilbage fra min barndom. Jeg er lidt af en sukkerjunkie, og har lige brugt to uger på at afvænne mig sukkeret og har også tabt mig halvandet kilo. Tog det meste på igen i løbet af to dage og de søde kager har gjort at jeg har kraftige sukkerabstinænser igen. Der er dog lidt interessant at mærke hvor voldsom sukkerafhængigheden egentlig er, det er ligsom da jeg holdt op med sigaretterne. Måske bliver jeg nødt til at sige helt nej til sukker, jeg kan åbenbart ikke styre det og mon ikke det er næsten ligså giftigt for kroppen som smøgerne? Jeg kan i hvert fald tydelig mærke i dag min krop længes efter noget jeg ikke vil give - sukker. Ved at det tager ca 4 dage inden sukkerabstinenserne begynder at slippe igen. Jeg er egentlig i en lidt for tidlig fase af min kostomlægning til at kunde tillade mig sådanne udskejelser. Kan nu i eftertid mærke at det er lidt demotiverende og svært at holde fast. I går aftes var jeg i byen og tog også en kopp varm chokolade med flødeskum som jeg slurpede i mig, som afslutning på en ellers rimelig dag madmæssigt. I dag har det været hjemmelavet grahamsbrød, økofrugt, og en hjemmelavet bønnegryde. Aftensmaden bliver brune ris og broccoli, og lidt hørfrøolie så det ikke bliver for fedtfattigt. Hørfrøolie smager ikke så godt men jeg tager den på grund af det høje indholdet af omega-3. Hælder det ikke over maden men tar en ske i en slurk.

Ingen kommentarer: