onsdag den 19. september 2007

Vegetar eller kød og fisk?
Skal man overhodet spise kød? Er det godt for kroppen? Er det godt for dyrene og miljøet? Man kan heller ikke la vær at stille de to sidste spørgsmål hvis man tænker lidt længere end til sin egen navle. Mesteparten af dyrene i det industrialiserede landbrug lider i deres levetid, de lider på grund af for lidt plads, de får ikke komme ud og bevege sig, deres ben tar skade, der er infektioner på grund af sår og dårlig hygiejne etcetera etcetera. Hvad så med dyr der har et godt liv, får være udendørs, masssevis af plads til at boltre sig på, dvs ikke det kød du køber i supermarkedet? Vel det er lidt en dårlig undskyldning eftersom næsten alt kødet ikke bliver produseret på den måde, men det er selvfølgelig bedre. Der er alligevel det moralske dilemma vedrørende drab. VIlde det være OK at dræbe et menneske der har haft et godt liv, kontra et der har haft et dårligt liv for at spise det. Nej, selvfølgelig er det ikke det samme, men det største moralske dilemma er om det er ok at dræbe eller ej. Måske om nogle år vil man se tilbage på os som barbarer der sperret dyr inde under usle forhold og siden dræbte og spiste dem, hvem ved? Fisk da, de lider jo ikke på den same måde eftersom fisk er et mere primitivt væsen og har mindre evne til at lide. En gulerod lider enda mindre. En sten, kan den lide? Det er et spørgsmål som hvert enkelt menneske indtil videre må gøre op med sig selv. Og spørgsmålet om dyrevelferd er langt mer vidtrækkende end kød og melkeproduktion, blandt andet brug af forsøgsdyr.
Så er der det store problem at husdyrproduktionen forurener meget. Jeg læste et sted at landbruget forurener ligså meget som hele transportsektoren. Den forurening der kommer fra produktionen af een bøf, er ligså stor som ved almindelig bilbrug i flere dage. Et nylig estimat er at hvert menneske kan spise 50g kød om dagen hvis vi skal have en bærekraftig udvikling på planeten jorden. Så både fra miljømessig og etisk perspektiv er det meget der peger i retning af at spise i hvert fald meget lidt kød.
At spise meget kød der indeholder meget protein kan også gi helbredsmessige problemer. Da kød er syredannende og dermed trækker calcium ud af skelettet kan meget kød på lang sigt give benskørhed. Kødspisere har også højere forekomst af feks tarmkræft.
En god ting endelig ved kød er at det er en god proteinkilde, der metter godt og de flæste synes det smager godt.
I forhold til MS og andre inflammatoriske sygdomme er kød et problem i forhold til indholdet af mettet fedt og arakidonsyre. Arakidonsyre er forstadiet til nogle prostaglandiner der virker stimulerende på betændelse og meget af de mettede fedtstoffer giver stive og mindre velfungerende cellememraner og aflejringer i blodårene og øget disposition for hjerte-karsygdomme. Mindre mængder magert kød fra kylling og fisk ser dog ikke ud til at være et problem i så måde.
Jeg spiser som sagt selv mest vegetarmad for tiden. En myde omkring vegetarmad er at man får ikke nok protein. Som nevnt bruger jeg for tiden et system, madlog.dk, der angiver mængden af protein, fedt og kulhydrater i kosten. Uden problem kommer jeg op på de 0,8 g protein per kilo kropsvgt per dag som bla Verdens Helseorganisation anbefaler og som det ser ud til at være bred enighed om. Et andet spørgsmål i forhold til fisk er omega-3 fedtstofferne, men det vil jeg diskutere en anden dag.
Så proteinerne er det ikke noget problem at få fra vegetabilske kilder. Er der andre næringsstoffer i kød: Ja der jo B-12 der kun kommer fra kød. Vegetarianere tager et tilskud af B-12 og ofte andre B-vitaminer for at være på den sikre side. Hvis man spiser kød en gang iblandt får man nok B-12. Det er ikke et vitamin man behøver at indtage hver dag.
En anden diskution omkring kød versus andre proteinkilder er den at vegetabilske proteiner er kropsfremmede og dermed kan stimulere immunsystemets autoimmune reaktion ved for eksempel MS. Det er vel også mer eller mindre argumentet for dem der af forskellige grunde sværger til den såkaldte jeger-samler dietten, der påstås at en masse helbredsproblemer skyldes indtag af ulige kornslag og linser og bønner, der er unaturlige for vores kroppe og at man bør leve af frugter, grønsager, nødder, kød og fisk. The best bet diet bygger på dette princip. Jeg har ikke selvprøvet denne type diett - ennu, så jeg kan ikke si noget ud fra personlig erfaring. Der er en studie i gang for at måle effekten af denne dietten i forbindelse med MS: Det bliver spændende at se resultatet når det engang foreligger.
Efter en diskution om kød vs vegeabilsk protein forleden fandt jeg Harvard School of Public Healths hjemmeside, og læste kapitlet om protein, som jo er hovedargumentet ernæringsmessigt for at spise kød og blev en smule overrasket over at en i mine øjne relativt konservativ kilde anbefaler vegetabilske proteinkilder. I officielle kostanbefalinger er jo kød og fisk nummer et proteinkilder og jeg antog at Harvard vilde vær emed på det tog, men nej. Hvorfor ikke? Fordi linser, bønner og nødder har en bedre profil både hvad angår fedtstoffer og vitaminer og mineraler. Med andre ord, der følger mindre skidt med det vegetabilske protein!
For nogle dage siden fik jeg et kompendium fra et ernæringsseminar med stjernenes og presidenternes coach, Anthony Robbins. Det overasker mig lidt at han så sterkt fraråder at spise kød, men går ind for moderate mængder af fisk, og generalt anbefaler en lav andel af protein i kosten, ikke mer end 10% af næringsindtaget, mens de moderne højproteindietter jo ligger rundt 30% fra protein. Hvorfor ovrasker det mig? Jo, han er mand og amerikaner. Amerikanere sverger jo til kød, og de moderne køddiætter, ligsom Atkins, South Beach, Detox etc stammer jo fra Amerika. Denne manden snakker jo om hvad du skal intage når du skal yde det optimale, og da er kød ikke godt siger han. Hvorfor, det tilstopper kroppen, hvad han nu mener med det? At kødet går langsommere gennem tarmene måske. I østen snakker man meget om Qi, livsenergien. Kødspiseri skal ikke være godt for ki!

Nu skulde man tro jeg aldrig rører et stykke kød, men jo det gør jeg, men i moderate mængder og der går flere dage og endog nogle gange uger mellem hver gang. Kødpålegg og fede kødprodukter spiser jeg overhodet ikke, kun ferskt kød fra unge dyr, fortrinsvis økologisk og gerne fra vilde dyr.

I dag har jeg ingen planer om at spise kød. Jeg er ved at bage brød (intet som nybagt brød!)og min kasse med ferske frugter fra Arstiderne kommer i dag. Jeg tror jeg vil koge noget quinoa, jeg har haft det stående i lang tid, quinoa er et unikt kornslag på den måde at det er en komplet proteinkilde, det vil sige indeholder alle aminosyrer kroppen ikke selv kan produsere. I går købte jeg brokkoli og grønne bønner samt porre - årstidens grønsager i danmark og vil spise noget af det også. Fik rigeligt med bønner i går og linser i mandags så i dag vil jeg ha en pause fra bælgfrugterne. OG jeg vil holde mig indenfor mine 1500 kcal.

Ingen kommentarer: