torsdag den 20. september 2007

Makro og mikronæringsstoffer

Jeg bruger som nevnt tidligere for tiden madlog.dk til at beregne hvor mange kalorier jeg får og fordelingen mellom makronæringsstofferne protein, fedt og kulhydrater. Det madlog ikke beregner er vitamin og mineralindhold i kosten og fordelingen af ulike typer fedtstoffer, for eksempel mængden af mettet fedt, enumettede fedter og flerumettet fedt og fordelingen mellem omega 3 og 6. Dette beregnet jeg selv i går ved hjælp af en online service fra USDA, United States Department of Agriculture. Siden heder "what,s in the foods that you eat" og databasen indeholder den fulde sammensetning for 13,000 fødevarer, deraf mange ferdigprodukter, men også alle råvarene.Man får oplyst kalorieindhold, makro- og mikro- næringsstoffer. Det bliver alt for tungvindt at bruge denne databasen jevnligt, men kan være interessant en gang i blandt for at checke om man nu får det man har brug for og se indholdet i en bestemt madvare. jeg bliver nogle gange overrasket over hvad der er af næring i maden. Jeg har slet ikke gået ind på at se på vitamin og mineralindhold endnu, men da jeg spiser ret mange frugter og grønsager samt korn skulde jeg være ret godt dækket ind. Jeg ved der findes amerikanske online systemer der også kan måle dette, men det har jeg ikke prøvet endnu. Blandt andet er der noget der heder CRONOmeter. (CRON betyder calorie restriction with optimum nutrition og er en amerikansk "greie" (OK jeg er norsk) der går ud på at forlænge livet ved at spise meget mindre end det normale kalorie indtag, mere om CRON senere)


For at det ikke skulde gå alt for galt i går, lagde jeg ind det jeg havde tænkt at spise i løbet af aftenen, det blev ikke så galt igen med fedtet, men så holdt jeg også igen hele formiddagen, tørt brød med banan til morgenmad og wokgrønsager med de 10 g rapsolie til frokost igen, altså max 2 g mettet fedt så langt for at give plads til et lille stykke lagkage- min søns fødselsdag- senere på dagen. Thises dejlige tykke gule piskefløde indeholder 38%fedt. Madlog.dk har kun fløde med op til 18% fedt. Måske er det ingen der inde der nogensinde har smagt rigtig fløde...
Jeg holdt mig til min plan og kom igen i mål rent fedtmessigt det vil sige ikke for meget mættet fedt, pga planlægning og næsten 0 fedt ræsten af dagen for at komme til at spise det omtalte stykke lagkage. Kaloriemæssigt var det dog ikke så godt. Holdt også igen på de gode fedtstofferne eftersom jeg SKULLE ha det stykke lagkage, samt ikke alt for mange kalorier.
Vil prøve at finde noget kvalitetsfiskeolje så jeg hver dag kan få omega-3 uden for mange kalorier. 10 g hørfrøolje giver nemlig 90 kcal.

Har fået en halsbetendelse, og blir liggende i min seng i dag, udfordringen bliver madmessigt at spise rimelig godt også når man ikke gidder at lave mad, eller rettere ikke har kræfterne. Starter med lidt frugt fra Aarstiderne. Jeg har kassen stående ude på verandaen, og lige nu er temperaturen perfekt, så frugten holder hele ugen.

Ingen kommentarer: