søndag den 23. september 2007

Omega-3 og sukkerhunger

Fandt naturbageriets hjemmeside, vedrørende æblekagen fra i går: Den er lavet med olivenolie og helt uden sukker, sødet med dadler, rosiner og mandler. Så den er god nok. De har også en en glutenfri gulerodskage kunde jeg se på hjemmesiden. Chokoladekagen med rapsolie der dog indeholder noget fløde og mælk smager også himmelsk..

Ellers har jeg bemerket at min halsbetendelse og deraf følgende lidt ynkelige tilstand bringer mig i en slags sindsstæmning hvor jeg er lidt ligeglad med at spise sundt. Jeg vælger at overstyre denne tendens så godt jeg kan og har spist rimeligt i dag også. Rester fra aftensmaden i går, lidt salad, brød, frugt og wokgrønsager, tilberedt i rapsolie. Lidt i underkanten med protein eftersom jeg har spist meget frugt og ingen nødder, bønner/linser eller kød, kun 100g tun i olie, der giver 25 g protein, holder mig til de 0,8 g proteinper kg kropsvægt per dag som anbefales af WHO, hvis man ikke vil risikere at tære på kropsvæv såsom muskler og andet proteirigt væv. Synes også at jeg er mere draget mot sukker i perioder hvor MSen er forverret. Nogle hurtige kulhydrater gir en kortvarig og hårdt tiltrængt stigning i energinivået. Så når jeg er meget træt spiser jeg hele tiden. Selv om maven er met, signaliserer hjernen at den har brug for mere energi.

Nu til dagens project, at købe et højkvalitets fiskeolieprodukt. Jeg har undersøgt lidt og fået refereret en fem år gammel undersøgelse der viser det laveste indhold af pcb og dioksin, og intet indhold af tungmetaller i preparatet ESKIMO (Undersøgelsen findes på nættet, Tænk 2002). Som nævnt tidligere har jeg bestemt mig for at begynde med fiskeolie igen efter en pause af to årsager: Hørfrøolie som jeg har taget et stykke tid, i form af preparatet Oil of Life for women som også indeholder GLA fra kæmpenatlysolie, smager ikke godt som for eksempel dressing på grønsager, så jeg tager det som et tilskud, og dermed kommer kalorierne hurtig op, og også fedtindholdet i kosten når jeg også bruger andre olier i madlavningen.
Hørfrøolie indeholder linolensyre, som omdannes til betændelsesdæmpende prostaglandiner i kroppen og som dermed i hvertfald teoretisk skulde kunde bidrage til at dæmpe MSaktiviteten. Denne omdannelse går via fedtsyrerne EPA og DHA som findes i fiskeolie. Hørfrøolien skal derfor omdannes via flere trin og denne processen er ikke særlig effektiv.
De flerumettede fedtsyrene bidrager også til at øge det gode kolestolnivået, HDL og sænke det dårlige, LDL.
Så lige nu vælger jeg den mest potente løsning på omega-3 problemet, og den der giver mindst kalorier. Der anbefales også at spise 2-300 g fisk om ugen, tror jeg ligger lidt lavere, vil prøve at få en fiskemiddag per uge og en gang konserveret fisk, ligsom makrel, tun eller sild, det skulde blive ca 200g.

Tilbage fra helsekostbutikken, indehaveren og mig blev hurtig enige, "ESKIMO-3 er det eneste fiskeoliepreparat jeg vil sælge" sagde han, det er det reneste i verden i følge en norsk undersøgelse (kikket på nettet, det ser rigtig ud at ESKIMO er bedst i test)
Der er også andre faktorer end renhed, som forholdet mellem DHA og EPA, samt mængden af disse i preparatet, og pris per g omega-3. Eskimo-3 er definitivt i den dyre ende, 4 kroner per gram omega-3, men jeg har altså vagt at prioritere renhed højt.

Et tips vedrørende hørfrø som jeg fik her på bloggen: Man kan male hørfrø og strø det over sin morgen grød/musli, ved malingen kommer fedtsyrene ud. Antager man dermed får både den positive effekten af linolensyren og den afførende effekten af skallene.

Rapsolie indeholder også en hel del omega-3 i form af linolensyre men langt fra så meget som hørfrøolie, ingen af de vegetabilske kildene inneholder EPA og DHA dessverre. Rapsolie smager til gengeld meget bedre end hørfrøolie og en god kvalitetsolie kan sagtens bruges i madlavningen.

Solsikkeolie indeholder omega-6 fedtsyrer som også er forstadier til en anden serie betændelsesdæmpende prostaglandiner og har også en positiv effekt på kolesterolet. Det er nemmere at få sit behov for omega-6 fedtsyrer dækket gennem kosten, et almindelig kosthold giver rigeligt. Den aktiverede formen af omega-6 er GLA, gammalinolensyre, og det er virker noget uafklaret om det også kan være en fordel at tage et tilskud af GLA ved MS. Vil se om jeg finder noget god solsikkeolie og alternere mellem olivenolie, rapsolie og solsikke, eftersom jeg spiser relativt lidt fedt kan det være jeg får lidt for lidt også af omega-6. Måske skal jeg beregne det en dag ved hjælp af USDGAs database, der er nemlig opgivet hvor meget af hver enkelt fedtsyre maden indeholder.

Ingen kommentarer: