mandag den 24. september 2007

Mer om fedt

Jeg ved godt at fede mejeriprodukter og i særdeleshed smør er den store stygge ulven, den indeholder mettet fedt, arakidonsyre og den grimmeste af dem alle, transfedtsyrer. Det bedste man kan sige om smør er at det smager godt, både for sig og det giver maden en rigtig god smag. Det er en oplevelse jeg ikke totalt ¨vil berøve mig selv, så som jeg skrev en anden dag tillader jeg mig at spise et stykke brød med smør en gang i blandt, på varmt nybagt brød. 10 g smør som er rigeligt til to stykker brød indeholder 5 g mettet fedt og med ingen kød eller andre mælkeprodukter den dag kan man alligevel holde sig godt indenfor 15 g. Kunde ikke tænke mig at bruge margarin i stedet for, det smager ikke godt.

Et andet mettet fedt jeg av og til bruger i små mængder når jeg har lyst til noget asiatisk mad er kokosolie/kokosmælk. Det har ikke så dårlig renomme som mælkefedtet og gir også en særlig lækker smagsoplevelse. Jeg har fundet noget økologisk koldpresset kokosolie i helsekosten.

Men for det meste bruger jeg olie, olivenolie, raps- hørfrø, solsikke. Der er også tidsel, majs, drukerne, valnødde, sesam,soya og sikkert mange fler typer og måske skulde man variere endnu mer og bruge disse også. Jeg har en flaske sesamolie stående, men den bruger jeg kun til udvortes, det har jeg lært fra ayurveda. At massere huden med opvarmet sesamolie før badet gir den blødeste hud, og overflødiggør bodylotion og dyre kremer der indeholder mange kemiske stoffer der absorberes gennem huden. Hvis huden bliver irriteret af sesamolien har jeg hørt man kan bruge kokos i stedet for. Efterhånden køber jeg kun olie af bedste kvalitet, koldpresset og selvfølgelig gerne økologisk.

Jeg har også sesam- og solsikke frø, mandler og forskellige nødder i mit forråd, samt pinjekerner, alle gode kilder til fedt.

I går fik jeg endelig kogt noget quinoa, spiste det til mine wokgrønsager i stedet for ris til frokost og til aftensmad lavet jeg en tunsalad af tun i vand fra dåse og lidt olivenolie, og ellers blandet grøn salat, sorte græske oliven, rå løg og et stykke af det hjembagte fuldkornsbrød, uden smør..Holder mig fint indenfor de 1500 kcal om dagen, er lidt sulten indimellem men så spiser jeg et æble eller et stykke brød, på grund af MSen kan jeg ikke tåle at få for lidt mad, da får jeg det skidt, bliver svimmel og slap. Nå ja, sådan har jeg egentlig altid været det har måske ikke noget med MS at gøre at jeg kan ikke tåle at gå lang tid uden at spise. Jeg har dog læst flere steder at faste ikke fungerer godt for MS-patienter, og det kan jeg kun sige for min egen del at jeg har det ikke godt med faste eller meget lidt mad.

Ingen kommentarer: