mandag den 14. januar 2008

D-vitamin testresultat.

Jeg har i dag fået resultatet af min D-vitamin prøve, der blev taget lige inden jul. Dessverre fik jeg ikke taget nogen prøve inden jeg begynte at tage tilskud på 1400 IE om dagen tidligere i efteråret. I øvrigt dyrkede jeg også solbadning i Grækendland sidst i oktober, så der er grund til at antage at mit D-vitaminnivå i år ligger endel over hvad det har været tidligere. Blodprøven viste 59 nmol/l, og det er en OK verdi, eftersom normalverdien regnes som >50 nmol/l, så jeg ligger lige lidt over minimumsverdien, og vil absolut fortsætte med det daglige tilskud. Det påstås af nogle at for at beskytte mod sygdomsaktivitet bør vitaminD verdien ligge på rundt 100, men dette virker meget usikkert.
Uden tilskud og soling er det i alle fald sandsynlig at jeg vilde ligge for lavt, ligsom forskningen jo viser at D-vitamin mangel er ret vanlig på våre breddegrader.

Ingen kommentarer: