mandag den 28. januar 2008

Mere om træning

Hvordan og hvor meget skal man træne hvis man har MS? Hvor meget træning kan man tåle? Er det godt at træne overhovedet i forhold til sygdommen? Der er mange spørgsmål omkring MS og træning og der er svært at finde klare svar. Selv har jeg fluktueret mellem ytterpunkterne at træne hver dag og overhovedet ikke træne. Nu her til foråret er min plan at begynde at træne igen efter en lang periode hvor jeg ikke har bedrevet nogen fysisk aktivitet som kan kalles træning i den forstand at man udfordrer enten styrke eller kondition på et nivå der fører til øgt styrke, bedret kondition og/eller bedret neuromuskulær funktion. Dog har jeg lavet andre ting der også er med til at holde disse ting ved lige: jeg har dyrket yoga og arbejdet med vejrtrækningsøvelser, hvilket i følge min bedste overbevisning er med til at bedre tilstanden i vevene gennem forøget blodgennemstrømning og oksygentilførsel, og dermed bidrage til en optimal sundhedstilstand i alt vev inkluderet nerver og muskulatur.
Men nu har jeg tænkt at igen forsøge mig med regelret styrketræning for at se om jeg kan påvirke funktionen i mine ben i positiv retning. Jeg har været i kontakt med institut for idræt ved århus universitet og har fået nogle anbefalinger og litteraturhenvisninger derfra. Ligsom med kosten er det det samme med træning, man VED meget lidt om hvad der er godt ved MS. Man TROR måske at træning kan bedre funktionen men man ved ikke rigtig noget. Den anbefaling jeg har fået fra Århus er i hvert fald at træne benene godt og grundigt, 5-6 øvelser og tre set af hver, 2-3 gange om ugen, -det vil jeg gå i gang med når jeg har fået en tid hos fysioterapevten og fundet ud af hvor jeg vil træne .

Ingen kommentarer: