lørdag den 19. januar 2008

Hvilke kosttilskud skal man tage

Generelt er jeg ikke tilhænger af at overdosere vitaminer og mineraler og i det hele taget at tage massevis af kosttilskud. Jeg heller til den opfatning at en varieret sund kost er det bedste og da behøver man ikke så meget tilskud.
Som nevnt nogen gange bruger jeg i perioder CRONO-meter til at monitorere mit indtag af næring, både antal kalorier og mengden af makro- og mikronæringsstoffer kan aflæses på daglig basis når man plotter alt man spiser ind i CRONO-meter (gratis dowload fra internettet).
Jeg er allerede klar over at jeg får for lidt calcium og vitamin D og tager tilskud af disse, samt omega-3. Jeg ser også at der er en konsistent tendens til at jeg får for lidt E-vitamin og selen, så i dag har jeg købt et tilskud fra Solaray der indeholder begge disse. Vitamin B-12 er der også for lidt af i min kost, så det vil jeg kikke på. Der findes B-12 tabletter til at lægge under tungen i USA, men ikke her hjemme. Man kan få indsprøjtninger, men det er jo lidt mere besværligt. Jeg vil undersøge mere om vitamin B-12 og vænde tilbage med mere info senere.

Ingen kommentarer: