onsdag den 30. januar 2008

Mere om kosttilskud/vitaminer

Jeg var hos frisøren i dag og jeg klager lidt over at mit hår er blevet meget tyndere, hvilket han er enig i. Han anbefalede mig at tage et B-vitaminpreparat der kaldes Folligro og er udviklet for at bruges ved hårproblemer. 1 tablet indeholder: Bukkehornsfrøekstrakt, Calcium Pantothenate 10 mg.Nicotinamide 10 mg.Vitamin B6 2.0 mg.Vitamin B2 1.575 mg.Folinsyre 95 mcg, altså et B-vitaminpreparat med et naturmiddel, som jeg nu har bestilt, det er i modsetning til almindelige B-vitaminpreparater ret dyrt, hvorhvidt det har en bedre effekt på håret kan sikkert bestrides, men nu prøver jeg det.
Jeg har også fundet ud at min kost indeholder for lidt zink så i samme omgang bestiller jeg også det. Har fundet et kombinationspreparat fra Solgar der indeholder calcium, magnesium og zink i et fornuftigt forhold så nu køber jeg det. Nu er jeg ved at komme op på en anselig mengde vitaminer og mineraler, men nu tror jeg også det stopper her.

Min liste ser sådan ud:
Sterke D-vitamin tabletter 1-2 per dag
B-kompleks med bukkehornsfrø: 1 per dag
Calcium/magnesium/zinc: 2 per dag
B12: 1/4 tablett per dag
Selen- E, en ca andenhver dag
Fiskeolje (Eskimo-3) 5 per dag

Jeg har lige været inde på scleroseforeningens hjemmeside og kan se at det jeg selv har fundet ud af gennem at analysere min kostsammensætning og læse litteratur på området er meget tet på det deres kostkonsulent Gunda Jensen har kommet frem til i sin anbefalning: http://www.scleroseforeningen.dk/Forskning%20og%20behandling/V%C3%A6rd%20at%20vide%20om%20sclerose/Kost%20og%20sclerose.aspx

Ingen kommentarer: